lördag 21 januari 2012

Aldrig kötta!

Igår, fredag, kom en oväntad träningsgeist tillbaka sent på eftermiddagen. Ungefär halv sex, när det var dags att stänga av börsskärmarna och gå hem så bestämde jag mig plötsligt för att springa trappintervaller. Fem minuter senare sprang jag på en kompis på Biblioteksgatan som föreslog en After Work så vi bestämde att jag skulle köra intervallträning först så skulle vi ses senare. Tio snabba trappisar senare och en kort bastusession där jag hann somna till i bastun så möttes vi upp på Sturehof 19:15, men bytte snabbt till det lite lugnare Grodan där vi också åt middag. Efter det gick vi vidare till Nobis för en sista (fjärde) mellanöl var.

Idag satt både torsdagens benpass och fredagens trappintervaller i låren. Det kändes redan i uppvärmingen på löpbandet, men som tur var skulle jag inte köra ben idag. Idag var också premiär för magnesium i träningen som ersättning för handskarna.



Dagens pass
Värmning 5 min 8-15 km/hh
Rodd: 20kg x10, 50kg x 10,10, 70kg x 10, 75kg x 10, 80kg x 10 (cheat), 70kg x 10,10
50gradersrodd: 90x 8,8,8, 70kg x 12,12 (en valk av, typ. Köttade?)
speedbänk: 40kg x 8, 60kg x 8, 80kg x 8, 100kg x 8,5,5,5,5,5,5,5,7 = 50 reps
Biceps 20kg x 10,10,10, 40kg x 10,7,5
Mage 3x15
Löpning 13,3 km/h x 15 min (jag tog i lite extra med både hastigheten och tiden, trots att det var ordentligt tungt idag pga mina trötta och stumma ben. En reflektion är att jag för några år sedan värmde upp med 20 minuter på 16 km/h inför ett styrkepass och nu känner jag mig som en hjälte med ynka 13,3 i 15 minuter... fast förstås efter 100 minuters styrketräning och med träningsvärk i benen. 7 höjningar kvar för att nå 14 km/h x 15 minuter.)
Stretchning (vrister, baksida lår, framsida lår, kräddare, fotbollsstretch, bröst, ländrygg)


Skillnaden mellan rodd och 50-graders shrugs:
Rodd innebär att man står med ryggen i stort sett parallell med golvet, tar ett nästan bänkpressbrett överhandsgrepp om stången och drar upp stången till en punkt just under bröstmusklerna. Stången ställs ned på marken mellan varje repetition. Så här såg det ut den 7 januari:



50-graders rodd, eller 50-graders shrugs utförs med axelbrett underhandsgrepp och repetitionerna görs i en följd med ryggen i ca 50 graders vinkel. Jag kan normalt köra mycket tyngre i dessa än i rodd och kör därför alltid dessa sist. Så här såg det ut idag:





ALDRIG KÖTTA


Lite tankar om det där med att "kötta". Jag vet inte vad det betyder, men jag försöker föreställa mig vad folk menar med begreppet. Själv köttar jag ALDRIG, även om en valk vid lillfingret gav med sig idag och lämnade ett litet sår efter sig. Det kanske är det som är att kötta...? Här är några tankar som jag skrev ned mellan seten idag.


minimalt köttande :)




Kötta: odisciplinerat, men med hög intensitet, fokus på envishet, total energiåtgång, kanske maximal mjölksyra och/eller smärta, möjligen flås. Kan också innebära lågreppare på mycket hög vikt, men mycket cheat (dålig form), sannolikt ackompagnerat av högljutt stönande eller tom vrål.

Ger kondition, envishet ("pannben"), bränner energi, medför ökad vaskularitet och ger kanske fylligare muskler


Motsatsen är disciplin, fokus på form, ej pass, ej failure (missad repetition pga försök på för många reps), enligt en uttänkt plan på god teoretisk och praktisk grund.

Bygger styrka, funktionalitet, stabil grund för kroppsbyggande, minimerar skaderisk och utbränning/överträning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardion varierar, men det blir några korta snabba pass på löpbandet i veckan samt några timmars hundpromenad om dagen och enstaka längre löppass utomhus i veckan

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 46 år, 88kg, 183cm, 142,5 kg bänkpress, 187,5 kg marklyft (och 6x172.5), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE
LÅTSAS ATT DU SKA SLUTA EFTER "NÄSTA"