tisdag 3 januari 2012

Första passet = nackskott

Island fick ner mig på knä, men nackskottet satte jag själv idag på gymmet...

Den avslutande joggen efter själva styrkepasset bestod bara av 10 minuter på 12,2 km/h. Ändå var det nästan mitt maximum och jag var fortfarande flåsig en timme efter att jag klivit av löpbandet.

Passet (årets första):

5 min jogg 10-15 km/h. Uppvärmningen skvallrade inte alls om hur jobbigt det skulle bli. Jag kände mig lätt (92kg morgonvikt).
Marklyft: 20kg,60kg,100kg, 100kg, 145kg x 2,2,4,3,2 (första upplyftet på 145kg var en chock. jag trodde nästan att det skulle vara lätt - istället kändes det som en maxning. Andra setet samma sak. Först i tredje setet kändes det lite bättre men kraften var slut så det blev bara en fyra där. Det här är fruktansvärt - en enda liten dubbelfylla på Island och jag backar två månader i träningsresultat!)
OH-press (stående "militärpress"): 20kg,40kg,50kg,60kg x 7,7,6 (jag körde på 65 veckan innan nyår... Sorgligt)
Chin-ups (smalt underhandsgrepp): 3x7 (ganska stark och snärtig, men med dålig uthållighet)
Dips: 0kg x7, 25kg x 7,7,6 (nästan 15 kg sämre än innan nyår)
Situps: 3x15
Löpning 12,2 km/h x 10 min (flåsig, illamående, kräktes i munnen, orkade knappt i mål trots bekvämlighetstempo)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardion varierar, men det blir några korta snabba pass på löpbandet i veckan samt några timmars hundpromenad om dagen och enstaka längre löppass utomhus i veckan

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 46 år, 88kg, 183cm, 142,5 kg bänkpress, 187,5 kg marklyft (och 6x172.5), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE
LÅTSAS ATT DU SKA SLUTA EFTER "NÄSTA"