tisdag 17 januari 2012

Fortfarande ledbruten och trög sedan Åre, men det funkade ändå att träna

Idag var jag ännu segare än igår och på kundmötet ryckte det misstänkt i ena ögonvrån. Kunden som förvaltar miljarder tänkte nog att jag ljög : )

Jag kände mig ledbruten, hade svårt att knyta skorna,gå på toaletten och det gjorde t.o.m. lite ont att sitta länge. Höger knä var fortfarande svullet, kanske sedan höger snowboardsko fastnade under VM-6:an i Åre i helgen. Jag var dessutom trött och allmänt apatisk. Jag tänkte att jag aldrig skulle kunna köra marklyft i det tillståndet. Samtidigt tänkte jag att musklerna måste ändå fortfarande finnas i kroppen och det är bättre att tvinga dem att försöka än att låta dem slappa till.

Uppvärmning: 5 minuter 10-14 km/h
Marklyft: 20kg, 60kg, 105kg, arbetsset: 145kg x 5,3 (inte i närheten av 2x7, men jag var ändå rätt nöjd att jag öht fick upp vikten)
OH-press ("stående militärpress" kallar en del det lite felaktigt för): 20kg, 30kg, 40kg, arbetsset: 60kg x 7,7,7 (skönt att relativt enkelt sätta 3x7 på hyggligt hög vikt så här tidigt på säsongen och efter en festhelg)
Chins (internationella, dvs axelbrett underhandsgrepp): 3x7 utan extravikt
Dips: 0kg x7, 30kg x 7,7,4 (jag var ganska nöjd över 7:orna och mest lite förvånad över den avslutande 4:an, den kändes osäker och konstig och tung från första reppen)
Situps: 3x15
Efterjogg: 12 minuter x 13,2 km/h
Stretching: rygg, baksida lår, fotbollsstretch, skräddare, framsida lår, triceps

Jag är fortfarande osäker på målen för i år; styrka eller deff? Jag vill gärna ta 150kg i bänkpress så det blir nog styrkefokus trots allt ett år till. Jag vill också köra 7:or på 50kg i dips och ta åtminstone 175kg i marklyft, men gärna snarare 190kg vilket jag tycker vore mer rimligt för min kropp. Samtidigt vill jag kunna springa rimligt bra, tex 5km på 20 minuter, men det kan jag glömma för i år - däremot borde jag kunna springa 5 km på löpband på 21 minuter även om jag ska bli starkare under tiden. Jag kommer fortsätta med att successivt öka hastighet och löptid efter varje pass. Idag var det 12 minuter på 13,2 km/h, om ett halvår kan det vara 20 minuter på 14,3 km/h och då skulle ett delmål vara uppnått. Om jag ökar en tiondels km/h eller en minut i löptid varje vecka så tar det ca 20 veckor att nå dit, dvs till mitten av sommaren ungefär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardion varierar, men det blir några korta snabba pass på löpbandet i veckan samt några timmars hundpromenad om dagen och enstaka längre löppass utomhus i veckan

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 46 år, 88kg, 183cm, 142,5 kg bänkpress, 187,5 kg marklyft (och 6x172.5), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE
LÅTSAS ATT DU SKA SLUTA EFTER "NÄSTA"