tisdag 10 januari 2012

Massage och lugnt pass

Jag hade en massage inplanerad idag kl 16-17 och den visade sig vara både massiv och fantastisk, trots att massösen, Anna Wallin på Birger Jarlsgatan 8, är ungefär lika stor som Britney Spears. Massagen kändes grymt kompetent och jag fick för första gången förklarat för mig processen bakom muskelknutor (muskelcellerna/fibrerna klibbar ihop av syrebrist och bara syre och blodcirkulation kan få bort dem på allvar och för det krävs först att man trycker på dem. Syrebristen i musklerna från första början kan bero på dålig cirkulation, hård ansträngning, dålig stretching mm). När knutan väl är på plats blir det som att köra en fyrcylindrig motor på tre cylindrar. Fibrerna som har klibbat ihop kan dels inte delta i  muskelarbetet, dels hindrar knutan de övriga fibrerna att arbeta som de ska.

Efter massagen sa hon att jag inte fick träna samma kväll eftersom massagen kunde omintetgöras. Musklerna behövde vila och dra nytta av sin förnyade cirkulation. Jag fick jogga "lätt".

Jag kunde inte ställa in mitt pass helt och hållet så jag körde lätt istället:

5 min uppvärmning på cykel (alla löpband upptagna)
Marklyft: 2x7x90kg (planerat 145)
OH-press: 3x7x45kg (planerat 60)
Chins, smalt underhandsgrepp: 3x7
Dips: 3x7 (planerat 3x7x30kg)
Situps: 3x15

Efterlöpning: 15 minuter på 13 km/h (halvvägs från 12 till 14, dvs från dåligt till godkänt och en tredjedel av vägen från 12 till 15, dvs från dåligt till bra. Sen ska tiden öka från 15 till 20 minuter också, men det verkar var det lättaste. Att öka från 10-15 var ingenting trots ökad hastighet)

Stretching (oj! det står det sällan på den här bloggen, men det ska bli oftare)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardion varierar, men det blir några korta snabba pass på löpbandet i veckan samt några timmars hundpromenad om dagen och enstaka längre löppass utomhus i veckan

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 46 år, 88kg, 183cm, 142,5 kg bänkpress, 187,5 kg marklyft (och 6x172.5), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE
LÅTSAS ATT DU SKA SLUTA EFTER "NÄSTA"