onsdag 29 maj 2013

Bänkpress

Jag ökade cyklingen till Level 6 och höjde tempot till 65 rpm och tiden till 15 min. Effekten blev 100 Watt och sträckan 4.8km.

Rehabövningarna var förstås samma som igår där det enda intressanta är bensträck med nervstimulans, dvs jag spänner benet och pickar, masserar, kittlar osv samtidigt lårdroppen för att skapa en bra duplexkontakt mellan hjärnan och muskeln. Jag försöker hitta på nya sätt att stimulera hela tiden.

Hälsläpet går helt klart framåt och avståndet från häl till säte är mindre än utsträckt tumme-lillfinger. Knävecksstretch/knäveckspress är nästan 100% så där händer egentligen ingenting.

Jag blev inspirerad av en kille som ställde lite frågor och testade därför lite försiktiga bänkpressar: 20*10, 50*10, 70*10, 90*5, 70*10+6+4 (45 sek vila) + 50*20 (45 sek vila). Det här kommer definitivt ge träningsvärk.

Bicepscurls, skivstång: 20*10, 30*12+7+5 + 20*15 (orkade inte 20). Den uppmärksamme känner igen Gunnars MAX-upplägg för hypertrofi. Samma sak i bänkpressen ovan.

Mage: tårna mot taket x50

Total tidsåtgång från entré till exit: 60 minuter

10 kommentarer:

  1. Vad skulle du rekommendera för finans-nybörjaren som exempelvis vill börja investera en del av sin lön varje månad?

    SvaraRadera
  2. Det mesta inom finans handlar om risktolerans vs förhoppning am avkastning, förkortat Risk/Reward. Frågan är vilket RR-par som passar just dig.

    Jag TYCKER att alla som inte har tid eller kunskap att detaljstyra sina investeringar ska månadsspara i BMS eller BMS 2xL.

    BMS är Brummer & Partners blandfond som investerar i gruppens för närvarande 8 olika hedgefonder. Dessa hedgefonder har olika placeringsstrategier för olika marknader och kombineras då ihop till något som blir lite tråkigare men också lite säkrare än placeringar som är koncentrerade till t.ex. bara ett land eller bara aktier (eller galnast av allat - bara en enda aktie)

    Årsvkastningsserien för BMS har sedan start varit 11,4; 10,8; 7,4; 12,8; 3,8; 9,0; 7,7; 11,8; 1,6; 3,2; 4,4; 2,6. Det anmärkningsvärda är att fonden har gått upp VARJE enskilt år. Totalavkastningen för BMS under de 11 åren är 133% (8% per år). Samtidigt har svenska börsen stigit 142% (inklusive återinvesterade utdelningar) - dock med stora negativa rörelser enskilda år (SIX var tex ned 40% under 2003 och mer än 50% 2008-09).

    Under perioden 2002-2013 har BMS uppvisat risken 4% (både avseende standardavvikelsen för avkastningen och den s.k. downsiderisken), medans svenska börsen, SIX har risken 20% resp 14%. Båda har haft samma årsavkastning, dvs ca 8%.

    RR-paret, RiskReward,för BMS är alltså 4/8, medan det är typ 17/8 för svenska börsen. i det fallet är valet för de flesta glasklart, dvs BMS.

    Det finns emellertid ett annat intressant val för den som vill ha mer risk och chans till mer avkastning, BMS x2L vilket är en belånad variant av BMS, dvs Brummer dubblar din investering i fonden och finansierar det med relativt billiga lån. BMS 2xL är upp 235% under samma period, eller 11,5% per år. BMS 2xL har också enbart positiva år, men standardavvikelsen är den dubbla, 8,4%, och downsiderisken 4,6%. RR-paret kan väl sägas vara typ 6,5/11,5. Frågan är om du vill ha 4/8 eller 6,5/11,5.

    Sen kan du förstås göra mycket mer aggressiva saker som att bara köpa sverigefonder eller bara enstaka hedgefonder eller enstaka aktier själv via tex Avanza, men det kräver tid och kunskap och mycket mer risktolerans.

    Jag rekommenderar BMS och BMS 2xL lika mycket.

    SvaraRadera
  3. FAN! Det hamnade ett förlupet "s" efter ordet "medan" när jag skulle skriva "svenska". Jag vill påpeka att jag inte tror att det finns ett ord som heter "medans". Sånt får andra styrkebloggare och unga modebloggerskor ägna sig åt.

    För den som är lite mer finansorienterad så samlas RR-begreppet normalt i nyckeltalet "Sharpekvoten" som skall vara så hög som möjligt. SIX hade 0,31, BMS 1,36 och BMS 2xL 1,12. Där ser man att BMS egentligen är "bättre" än BMS2xL, men samtidigt har man uppenbarligen chans på klart mer i BMS 2xL. SIX däremot är snarast värdelöst i Sharpesammanhang

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset! Hur kommer jag igång med BMS? Det rör sig om rätt små summor då jag inte direkt tjänar fett i detta stadiet av min karriär, men jag vill helt enkelt få in vanan att spara varje månad så att jag har den väl inrotad sen när jag blir rik längre fram.

    Angående riskpreferens:

    Mina sparpengar vill jag bara ska ticka upp i värde snabbare än inflationen, typ. Låg risktolerans.

    Risker tar jag genom att driva en egen startup. Hög risktolerans.

    Så antingen-eller typ verkar det som :-)

    SvaraRadera
  5. "Sånt får andra styrkebloggare och unga modebloggerskor ägna sig åt."

    Jag tar ibland en titt på den svenska bloggosfären. Det blir aldrig ngra långa visiter dock. Jag förstår din antipati :p

    SvaraRadera
  6. Då tycker jag att det låter som både BMS och BMS 2xL passar dig lika bra. Slå till med BMS 2xL tycker jag (den är extra bra när man 1)månadssparar, 2)är långsiktig och 3)räntan är låg, dvs som nu).

    Sparande hos Brummer som privatperson: http://www.brummer.se/sv/investera-och-pensionsspara/For-dig-som-privatperson/

    Jag föreslår fonddepå eller kapitalförsäkring. Jag tror att kapitalförsäkring passar dig bäst, trots att man tvingas betala en statlig kvartalsavgift som beräknas på insatt belopp (totalt ca 1% om året i statlig avgift)

    Fonddepå: http://www.brummer.se/sv/investera-och-pensionsspara/For-dig-som-privatperson/Fonddepa/
    Med fonddepån är minimiinvesteringen i Brummer Multi-Strategy endast 10 000 kronor. Fonddepån ger dig också tillgång till ett brett utbud av index- och räntefonder. Öppnas direkt på nätet: https://www.brummer.se/sv/investera-och-pensionsspara/For-dig-som-privatperson/Kundflode-fonddepa/


    Kapitalförsäkring: http://www.brummer.se/sv/investera-och-pensionsspara/For-dig-som-privatperson/Kapitalforsakring/

    • Fria uttag efter 12 månader
    • Omplacering inom försäkringen utan att några skatteeffekter utlöses
    • Tillgång till Brummer & Partners aktivt förvaltade fonder samt index- och räntefonder med låga eller inga förvaltningsavgifter
    • Minsta tillåtna investering är 10 000 kronor eller 1 000 kronor per månad
    • Möjlighet att löpande följa och hantera kapitalförsäkringen med vår onlinetjänst
    • Personlig service och rådgivning

    Starta processen med att öppna kapitalförsäkring här: https://www.brummer.se/sv/investera-och-pensionsspara/For-dig-som-privatperson/Kundflode-pension-och-forsakring/

    SvaraRadera
  7. Kanske måste du för säkerhets skull kolla upp att minimiinvesteringen i KF faktiskt gäller just BMS och inte bara själva KF:n

    SvaraRadera
  8. Coolt! Stort tack!

    SvaraRadera
  9. “No warning can save people determined to grow suddenly rich.”
    - Lord Overstone.

    SvaraRadera
  10. Ingen fara i mitt fall, jag har kämpat länge som fattiglapp :) Finns inga get rich/smart/fit/X quick schemes i min tankevärld. Möjligtvis är jag ett fan av get drunk quick.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE