fredag 24 maj 2013

Crazy med kosttillskott

Ako Rahim tillhör toppen så allt som får honom att vinna är OK, oavsett vad mekanismen bakom är. Det är i alla fall OK för just honom. Däremot ska nog nästan alla andra ha mycket goda skäl innan de börjar stoppa i sig det han gör.

När jag såg det här inlägget med Akos kosttillskottlista tappade jag nästan hakan. Kroppen behöver inget av dessa tillskott för att nå sin maximala potential. Kroppen klarar sig alldeles utmärkt på vanlig mat. Forskning visar dessutom tydligt att du inte får någon extra effekt av att t.ex. äta protein innan läggdags. Kroppen behöver inte det för att undvika att bränna muskler - så dum är den inte. Den kommer bara bränna fett under natten när magen och glykogenförråden är tömda. Musklerna går den på först om du svultit i flera dagar eller är mycket mager.

Rent biologiskt är alla tillskotten i listan slöseri med energi, pengar, leverfunktion och inte minst kaloribudget. Med det sagt kan de ha psykologisk eller placeboeffekt och 110% sitter ju i huvudet när man tränar har jag hört (och minus tio procent i kroppen...).

AKOS senaste lista:

 
Istället för att inspireras av Akos lista uppmanar jag alla som läser detta att slopa alla tillskott och:
1. Äta vanlig mat gärna med stort inslag av t.ex. ägg och mjölk, men förstås även kyckling, fisk och kött
2. Om du inte äter tillräckligt med lax, makrill och sill, fyll på med Omega 3-olja varje dag för att minska inflammationsbeägenheten i kroppen och därmed öka återhämtningsförmågan efter träning samt minimera antalet sjukdagar
3. Testa intermittent fasta - det möjliggör bulkning efter varje träningspass samtidigt som du kan deffa en lång period varje dag och därmed bygga muskler och bränna fett varje dag. Dessutom slipper du äta var tredje timme och kan fokusera på 1-3 riktigt bra mål mat istället. Den riktigt stora vinsten med IF är emellertid att du blir riktigt frisk på insidan. Läs på om IF i mina resurser till höger.

5 kommentarer:

  1. Tkr du är alldeles för fundamentalistisk. Ur synvinkeln av dina personliga tillgångar tkr jag ovijan att experimentera med kosttillskott är ganska konstig också :)

    Evidensbaserad info om tillskott:

    http://examine.com/
    http://www.ergo-log.com/
    http://suppversity.blogspot.se/

    Det finns väldigt mycket intressant på marknaden som du skulle kunna prova och utvärdera på ett systematiskt sätt. Hela fältet nootropics t ex är ju knappast ovetenskapligt, det finns mängder med forskning på piracetam o dyl t ex.

    SvaraRadera
  2. Du har rätt. Visst kan man uppnå mer. Frågan är om der är värt det. Min målgrupp är hobbyisten som vill bli av med sina love handles och få hyggligt med muskler - inte tävlingsaspiranter.

    SvaraRadera
  3. Piracetam - the only way to dream

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig i grunden och jag respekterar din strävan att prestera resultat så naturligt som möjligt!

    Min invändning är väl att OM man har resurserna till det så kan det ju vara värt att försöka optimera så mycket man kan, exempelvis genom att prova olika tillskott (jag hade nog mer optimerat genom att hyra experter och skaffa olika biometriska gadgets som t ex Zeo, men det är en annan diskussion).

    Om man ska prova saker så bör man ju se sig själv som en "personal scientist" och metodiskt försöka utröna vad som faktiskt funkar. En sample science på n=1 kan vara nog så användbar i många lägen. En föregångsman inom personlig vetenskap är Seth Roberts, och hela Quantified Self-rörelsen:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Seth_Roberts
    http://blog.sethroberts.net/

    http://en.wikipedia.org/wiki/Quantified_Self
    http://quantifiedself.com/

    På tal om nootropics så finns det en hel del info på nätet:

    http://nootropicshacks.com/

    http://www.longecity.org/forum/

    http://www.mindandmuscle.net/forum/neuroscience-nootropics/

    De tunga grejorna som modafinil och noopept är ju ganska olagliga här i Sverige, men nogallt finns det en hel del kul som man skulle vilja prova.

    Det är inte min ambition att vara ett irritationsmoment här på bloggen utan jag försöker mest ge dig lite nya vinklar och uppslag. Hoppas det uppskattas :)

    SvaraRadera
  5. Det uppskattas och jag kollar faktiskt in alla länkar du delar med dig av. Lite nyfiken är jag trots allt.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE