tisdag 14 maj 2013

Inte så farligt ont än så länge

Det var en period sent igår kväll, vid halv tio-tiden, då smärtan tilltog långsamt men till synes obönhörligt. I slutänden blev det inte mer än smärta 6 av 10, men det var lite skrämmande innan trenden bröts med standardkvällsdosen av piller (2 långtidsalvedon, 1 långtidsmorfin, 1 vidbehovmorfin samt 2 voltaren).

Jag hade lite svårt att hitta en bra sovställning. Jag trodde flera gånger att "Det här funkar ju; nu gör det inte ont" när jag t.ex. lade vänster ben på sidan istället för rakt. Det irriterande var att knäsmärtan i sig inte var värst. Det var vaden som som både smärtade och kändes fel liksom. Efter 10 minuter kom jag på at jag skulle pova med at ta av stödbandaget så jag fick bättre blodcirkulation och efter det somnade jag nästan direkt. Klockan var då ungefär midnatt.

Efter 7 timmar vaknade jag av väckarklockan (min normala tid; 6:59 varje vardag) och hade inte alls så ont som jag befarade att jag skulle ha. Visst kändes knät osäkert och smärtan låg på 6-7, men det var absolut inte tal om något postophelvete. Jag haltade på kryckor till toaletten och fick en släng av yrsel och svettningar medan jag stod där, men utan samma kraftiga obehag som igår.

Jag ploppade i mig morgondosen av piller (samma som på kvällen men utan voltaren som bara kombineras in vid behov) och loggade på videokonferensen till kontoret. Jag orkade inte sitta upp och ögonen klippte lite mer än vanligt men på det stora hela hängde jag med bra. Det känns helt enkelt mycket bättre, än så länge, efter den här operationen än när jag gjorde samma sak med det andra knät för 8 år sedan. Den gången blev jag för övrigt tillsatt som VD medan jag var sövd under operationen, så jag hoppades lite på att vakna avsatt den här gången.

Sömntågen rullar in med bara några minuters mellanrum så det är svårt att fokusera någon längre tid. Det är förstås bra mot smärtan, men jag fattar inte hur man kan bli beroende av opiater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE