söndag 19 maj 2013

Mambo nr 6

Jag vaknade med smärta 6/10 idag - klart värst hittills men fortfarande en promenad i parken. Det var även svårast hittills att hasa till badrummet men jag behövde inte kryckorna nu heller; de använde jag bara på själva operationsdagen.

Därmed är första post-op-veckan i stort sett avklarad och den har på alla sätt varit mycket lindrigare än jag kunnat föreställa mig.

Genomsnittssmärtan har varit 2-3 och tiden runt 5-6 högst marginell. Spikarna till 8-9 har varit så få att de knappt räknas. Tänk vilken lycka om de kommande veckorna och månadernas rehab blir enkla på motsvarande sätt.

Första veckan som gått har jag ju t.o.m. byggt muskler baserat på träningen fram till och med i söndags. Det är först nu som eventuell nedbrytning börjar, så om ytterligare en vecka kanske jag är tillbaka där jag var dagen innan operationen och då får jag börja träna så smått. Inga knäböj första 6 veckorna efter operationen emellertid, men lätt bänkpress borde inte vara några problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE