måndag 13 maj 2013

Post op

Operationen gick helt enligt plan. Min hamstringsena var 9.5mm och kirurgen hade sagt att 8mm tjocklek på det nya korsbandet var målet (annars hade han tagit båda hamstringsenorna)
 
Kl 8 var jag på plats vid Hötorget och vid 9:15 sövdes jag. Innan dess fick jag två gigantiska sprutor lokalbedövande medel i knät som gjorde att det såg ut som om någon gömt ett par golfbollar under huden - Jätteäckligt!
 
Jag vaknade kl 10:25 och fick en smörgås innan jag haltade ut på stan för att köpa morfin.
 
Tabletterna gav en obehaglig bieffekt av kraftig yrsel, på gränsen till svimning, samt illamående och plötslig svettning i hela ansiktet. Det varade emellertid bara i tio minuter.
 
Smärtnivån låg på ca 2 av 10, ett lätt molande i bakgrunden, men kl 15:23 undslapp jag mig ett primalvrål av smärta (9,5 av 10) då jag hamnade i viss obalans när jag skulle sätta mig och därvid råkade anstränga baksidan av vänster lår.
 
Kl 17 var semestern över och den konstanta smärtan gled över fem på smärtskalan 0-10, senare upp till 6. Där är jag nu. Sömnvågor sköljer över mig då och då och smärtan i knät är smått besvärande - och tilltagande. Jag befarar att det blir som värst i morgon bitti då jag är på drogminimum.
 
morfinsvettningar

2 kommentarer:

  1. Mattias säger att det värsta av hela processen med att slita av korsband var morgonen efter operation. Han kallade det 11/10 på smärtskalan. Jag hoppas att det går bättre än så för dig! Jag önskar dig en snabb och smidig rehabilitering.

    Schysst t-shirt förresten ;)

    SvaraRadera
  2. Tröjan kändes passande redan när jag kom till kirurgen, men ännu mer när jag svajade därifrån. Dagens smärta toppade på knappt 7 i morse. Mina anteckningar från 2005 säger dock att det var värst dag 5-6 då de riktigt bra tabletterna är slut.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE