torsdag 23 maj 2013

Skinny tips 2

Förra måndagen opererade jag mig (vänster främre korsband). Sedan dess har jag bara gått mellan soffan, sängen och balkongen i 11 dagar. Ändå printade jag 3-årslägsta i vikt i morse på 86,3kg och är mer fit än någonsin (OK, jag har 7mm fett på magen jämfört med 6mm för 10 år sedan, men i gengäld har jag mycket mer muskler så fettprocenten är lägre idag och jag är mycket större och starkare).

Uppdatering kl 12:20: Vikt 85,9kg

Jag har allstå legat stilla i 11 dagar och ätit godis, glass, isglass och kanelbullar varje dag - helt enkelt för att det finns hemma och jag är hemma (och det är gott). Ändå tappar jag i fettvikt. Vad är hemligheten?

Det enkla svaret är att jag inte äter frukost, dvs jag "fastar" från middagen kl 20 till brunchen vid 12-14-tiden nästa dag.

Det gör dels att jag blir mindre hungrig (se förra inlägget om efterfrukostenhunger pga samspelet mellan vaknauppkortisoltoppen och insulinkänslighet), dels att jag helt enkelt inte hinner få i mig så mycket energi att jag hamnar i balans eller överskott. Samtidigt kan jag äta hur mycket jag vill, inte minst protein så musklerna inte har någon anledning att brytas ned; kroppen vill i första hand ta av fettförrådet när det är ont om mat - åtminstone så länge man inte svälter på riktigt i många dagar i sträck.

Jag kommer förstås ändå vara svagare när jag kommer tillbaka till gymmet, bl.a. då det centrala nervsystemet tappat vanan att ta i. Däremot lär jag ha kvar nästan all muskelmassa och alla muskelfibrer och det går ganska snabbt att vänja dem vid hög belastning igen. Träningsvärken de första veckorna kommer dock ändå sätta stopp för riktigt snabba framsteg. Dessutom får jag inte ta i på allvar de första 3 månaderna och rekommenderas vara vaksam och försiktig åtminstone de första 6 månaderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE