torsdag 23 maj 2013

Skinny tips

Enkelt tips: Hoppa över frukosten eller åtminstone gröten (om du inte ska tävla i t.ex. längdskidåkning den dagen), så kan du lugnt strunta i power walken och sova vidare. Sömnen är bättre för din kroppsliga utveckling än PWn - och utan frukost får du i alla fall bättre energibalans än stackaren som går ut och går i spåret. Dessutom slipper du efterfrkosthungern som PW-stackaren dessutom får brottas med på förmiddagen.


Här följer annars själva inlägget som ledde fram till tipset ovan:

Den här bloggen (Squats) innehåller det mesta av de avarter inom träning och bloggande som jag har svårt för:

Konstig meningsbyggnad (mycket kan man dock ha överseende med med tanke på mediumet - det är inte meningen att man ska lägga massa tid på korrekt språk på internet - inläggen ska ju bara läsas en gång och det är mest bilderna folk tittar på i alla fall)

Felstavning och förvanskade ord (en del specifikt skånska, andra bara typiskt "ungdomar på internet" som t.ex. de/dem, de/det eller bara missförstånd och okunskap som i wok/wook och en del förstås bara rent slarv vilket verkligen inte gör någonting - alla missar tangenterna ibland. Det är emellertid stor skillnad på att råka trycka dubbel-o i wook någon enstaka gång och att konsekvent stava det med felaktigt dubbel-o)

Egentligen struntar jag i språkmisshandeln; de lär sig säkert med tiden i alla fall och om de inte gör det så betyder det bara att de kanske, kanske inte har lite svårare att få kvalificerade jobb, något de kanske, kanske inte har behov av. Jag är dock lite frågande inför varför deras lärare släpper igenom så många språkliga missförstånd

Däremot är deras träningstips värre, t.ex. vad gäller deras fokus på frukost, på cardio (inte minst morgoncardio, särskilt som t.ex. Clara inte ens gillar det) och onödiga tillskott som Celsius. För Squats skull hoppas jag att de får dryckerna gratis, men det är lite synd om deras läsare tror att Celsius kommer hjälpa dem att uppnå sina träningsmål. Än värre är det med bilder som i det här inlägget som snarast fungerar som en manual för hur man ska få nackproblem.

Det är inte särskilt konstigt att de inte vet allt om träning efter bara några år, och de lär sig säkert snart, men det är obehagligt om deras läsare tror att det är korrekt form att försöka bryta nacken av sig själv när man gör marklyft.

Nu har uppenbarligen Evelin lyckats ta sig in i bikinieliten så man kan inte klaga på just det resultatet, men det är fascinerande hur lite muskler hon byggt de senaste två åren med tanke på hur mycket hon har tränat och fokuserat på både muskler och diet. Man skulle kunna tro att hon inte vill öka i muskelmassa (då det kanske inte är lämpligt inom just bikini fitness - jag vet inte) men hon skriver som om hon försöker bygga så mycket som möjligt, precis som Clara skriver att hon inte gillar cardio men kör det för att hon tror att hon måste. Deras PT som uppenbarligen vet vad han gör måste slita sitt hår i förtvivlan över varför de inte bygger mer massa - eller är det kanske så att han inte heller förstår vad problemet är...

Jag har ingenting emot Squats som blog eller Evelin och Clara som människor. Tvärtom tycker jag att det är bra ju fler som tränar och gärna inspirerar andra till träning. Det tråkiga är när de samtidigt sprider missförstånd och osanningar. Som vuxen kan man tycka att det är uppenbart orimligt att en tonåring ska behöva träna, PW:a och springa 5-10 ggr i veckan samt underhålla kroppen med spcialmat och tillskott bara för att hålla sig normalt ungdomsfit, men som ungdom kan man lätt tro att Squats recept är vad som krävs. Som normalt aktiv 19-åring ser man annars ut ungefär som Evelin och Clara även på frukostflingor, mackor och husmanskost utan att göra mer än vara med på skolgymnastiken och t.ex. cykla omkring och umgås med sina vänner på fritiden.

Med det sagt är det kul att se hur ambitiösa och engagerade de är och det inspirerar förhoppningsvis massor med unga tjejer att träna. Med tiden kommer säkert både E&C och många av deras följare lära sig vad som är effektivt och vad som inte är det. Det är ändå lite synd att de ska kasta bort sin ungdom på att tro att t.ex. deras PWs gör någon nytta, mer än neutraliserar deras stora frukostar. Jag tror att de skulle må bra av att läsa lite mer på Berkhans sida, t.ex. om frukost. Här är några lösryckta citat från Berkhans frukosthungerinlägg:

For me, like countless other Leangains practitioners, breakfast was a huge pain in the ass and skipping it made all the difference in the world. Compared to before, dieting became almost effortless. (precis min erfarenhet; att hoppa över frukosten gör att fettet bara rinner av en, utan ansträngning eller negativa effekter på muskelmassan, och lämnar dessutom utrymme för god mat, godis och glass)
For me and many others out there, skipping breakfast keeps hunger away far better than eating in the morning – paradoxically enough. (obs att man alltså ofta blir mindre hungrig av att hoppa över frukosten)

As the body prepares to start up for the day, cortisol gradually starts to rise in the second half of the night, almost resulting in a climax as you open your eyes. But as you waddle out of bed on the way to the shower, cortisol will continue to climb. It will reach a peak 30-45 minutes later – which is right around breakfast time.
Recall that cortisol augments insulin secretion. When you have high levels of cortisol (i.e. at the peak of the CAR) and eat something, insulin secretion is boosted. The pancreas responds faster and stronger.

But Fit Joe already boasts a really robust insulin response, because he is insulin sensitive. Now add the insulin boosting effect of CAR on top of that, and what do you get? In theory, a very strong and sharp insulin surge. And what is the consequence of that?

Now consider the meal itself. What does a typical fitcentric breakfast look like? Odds are that it’s higher on the protein and carb side of things, low on fat, and quite often includes a source of dairy or milk protein. Any one of these components further contributes to insulin secretion, independent of each other. (undvik alltså gröt med mjölk om du nu nödvändigtvis tänker äta frukost)

Gradually, as we get leaner, we become more insulin sensitive. Little by little, as insulin sensitivity goes up, we get hungrier faster and more annoyingly so after breakfast, until we start wondering why we’re starving a mere 1-2 hours after a decently sized meal. (frukosthungerproblemen blir värre ju mer fit du är)

... the fact that even though breakfast-first-thing-in-the-morning is an artificial habit, manufactured by one of the first and possibly largest giant of the food industry (The Kellogg’s Company), it certainly is a habit we learned very fast.

For example, some protein sources – or should I say, amino acids - are not only highly insulinogenic, but also trigger cortisol secretion. Incidentally, it tends to be the ones often consumed with breakfast. (proteinpulver och aminosyror gör frukosthungern än värre så ät riktigt tuggbart protein, dvs kött om du vill minska efterfrukosthungern)

That said, assuming you do seem to be experiencing post-breakfast hunger after breaking the fast in the morning, I would definitely recommend cutting down on carbs in favor for fat and a solid protein source. Solid meaning chewable, meaning meat.

PS: Jag vet att de har testat IF/PF och slutat, kanske för att de tyckte det var jobbigt. Konstigt nog verkar åtminstone Clara inte gilla cardio heller men uppenbarligen mer än att hoppa över frukosten. Det är synd när hon redan har snubblat över receptet till att enkelt få en ännu mer fit kropp än hon har.

2 kommentarer:

  1. Efter att ha ögnat igenom bloggen kan man konstatera att avsaknaden av självinsikt verkar vara total,kanske kan det skyllas på deras unga ålder?
    Ser man till deras insatser som upptar en hel del tid (enligt egen utsago), kan man konstatera att utdelningen tyvärr är minimal.

    SvaraRadera
  2. Ja. Jag skulle vilja skaka om dem och hjälpa dem till ett bättre liv.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE