måndag 20 maj 2013

Skjut upp till imorgon vad du inte behöver göra idag

Titeln inspirerades av bloggen "Hjärnfysik" som idag skrev om att fånga morgondagen.

Jag mår nästan fysiskt illa av alla klyschor folk slänger omkring sig. Jag tror att det beror på att det för mig signalerar att personerna i fråga inte verkar tänka efter, inte tänker själva, inte ifrågasätter, verkar tycka att klyschorna säger något viktigt snarare än bara är lite snyggt formulerade osv. För min hjärna kanske det signalerar svag överlevnadsförmåga och att jag därför gör bäst i att ta avstånd från dessa potentiella riskelement.

Just därför gillar jag istället när folk säger lite annorlunda saker som tex "fånga morgondagen" - inte minst när uttalandet underbyggs med finurliga och nya resonemang. Det kttlar min hjärna att få tänka i nya banor, dvs precis tvärtemot att matas med gamla söndertjatade och ofta poänglösa eller motsägelsefulla klyschor.

Det finns träningsbloggar som förespråkar "Aldrig Vila" och akolyter som sinnesslött upprepar samma mantra. Det kan vara så att Mikael Hollsten är ironisk med sitt aldrig vila, men det finns inte mycket som tyder på det. Hans efterföljare är det emellertid definitivt inte, utan strävar de facto efter att träna så mycket dagen tillåter och vila så lite som det öht går, helst inte alls. Det är bl.a. därför mitt främsta motto är "alltid vila" då det 1) är tvärtemot vad lämmelflocken gör 2) stämmer bättre med kroppens funktion 3) är effektivt och 4) är i stort sett korrekt, eftersom jag bara tränar 1-2% av tiden och vilar och återhämtar mig resten av tiden.

Det finns tjejbloggar som kastar meningslösa citat på engelska omkring sig som är så platta och intelligensbefriade att de är omöjliga att komma ihåg, men för en arbetslös tonårshjärna framstår som "vackra". Jag gör ett försök: "It doesn't matter where you are as long as you know where you're going" vilket dagen efter förstås följs upp av "It doesn't matter where you are going as long as you know where you are/who you are/with whom you are". "Live today like there is no tomorrow" följt av "Take care of the planet today by taking care of tomorrow" eller tvärtom osv... Träningsvarianterna är inte bättre: "smärta är svaghet som lämnar kroppen", "100% är bara början"... Suck.

Tjejbloggar/modebloggar och träningsbloggare är också mästare på språkmisshandel, t.ex. genom att blanda ihop de/dem (först gick dem dit), genom att använda "de" i betydelsen "det" och inte minst särskriva (tränings program). Det "nya svarta" är annars att utelämna imperfektändelsen "-de" som i "jag träna igår", "sen promenera vi till gymmet", "och han prata hela tiden, men jag svara inte". När jag läser jobbansökningar slänger jag de som innehåller liknande språkfel. Jag har inget direkt emot uppenbara slarvfel, men efter ett tag märks det när det bara är en tangentmiss och när det är ett återkommande tankefel.

Hjärnfysik skulle säkert kunna göra en lång och intressant utläggning om memes (eller kanske memsens) funktion och spridning och hur det får bloggarna att stava fel, träna fel, beskriva sin träning och träningsfilosofi fel och inte minst ägna sig åt saker som onödigt tidsödande power walks och onödigt och kostsamt kosttillskottsknaprande.

Vad gäller dagens rubrik så skjuter jag gärna upp till imorgon det som inte behöver göras idag. Det skapar harmoni och minskar stress att inte ständigt vara aktiv, perfekt eller produktiv. En del jobbar livet ur sig för att till slut som pensionärer ha tid och råd att leva i samklang med naturen. Varför inte leva med naturen från början till slut istället? Svaret är ofta "prestige", men vem blir tillfredsställd av att du har en Ferrari som du egentligen hellre skulle byta mot tio extra år på en lugn gård med havsutsikt där du grillar din egna fisk och gör vad du vill hela dagarna?

Jag tänker ofta i termer av att bygga mitt "livstorn" på en stabil grund. För mig betyder det bl.a. att inte hänga upp livet på kosttillskott, att inte ta lån, att inte göra saker för att imponera på andra men däremot gärna för att inspirera andra, att göra saker som är uthålliga, dvs inte bränna idag vad jag behöver imorgon, att inte slösa med tiden (för mig är det inte slöseri att läsa en bok på balkongen - tvärtom). Slöseri är att umgås med fel personer, att leva för andra, att lyssna på klyschor, att gå PW för att bli deffad (för vem, för när, varför när det inte behövs om du inte tävlar på elitnivå), att späka mig själv, att äta tråkig mat, att försaka godsaker och alkohol.

Well, well, långt och virrigt inlägg; jag skyller på morfinet. Hur som helst: Sluta slösa bort tiden på tomma klyschor. Tänk efter själv istället innan du 1) lyssnar på dem 2) tror på dem och inte minst 3) sprider dem. Fundera istället på om det kanske är motsatsen som är sanningen eller om det finns en tredje väg. TÄNK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE