lördag 18 maj 2013

Vem är dum nog att kalla sig träningsnarkoman?

Är absolut inte träningsnarkoman - njuter av att inte ens få träna överhuvudtaget i några veckor nu när mitt nyopererade knä måste vila.

Funderar över folk som kallar sig själva för just träningsnarkomaner när de i nästa mening predikar om disciplinen som krävs för att träna när man inte har lust. Förstår de att det inte hänger ihop?

Varför vill vissa påstå att de har ett okontrollerbart och sannolikt skadligt beroende som inverkar negativt på vardagen? Har de bara missförstått begreppet? Vill de faktiskt påvisa ett skadligt förhållande till sin träning eller är det bara ett missriktat sätt att säga att de gillar att träna ( ungefär som jag gillar öl, drinkar, glass och godis)?

Om just du som läser det här har ordet "träningsnarkoman" i din presentation på Facebook, Twitter, Instagram, din blogg eller någon annanstans - hör gärna av dig och berätta hur du tänker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE