tisdag 4 juni 2013

2x sträckt lår till!

Efter missödet på träningen igår så lyckades jag sträcka låret två gånger till inom 12 timmar - först helt oväntat i badrummet när jag lyfte hälen och sedan i morse på väg till doktor O Morales för at ta bort stygnen. I det senare fallet inträffade det när jag för en gångs skull tog ett helt normalt steg och satte i vänster ben i utsträckt läge med hälen först.

Sträckningen och "humlorna" fick klart underkänt. Det var tydligen allvarligare än jag hade gissat. O Morales kommenterade upplevelsen med att "Det får inte hända igen". Han gav order om att verkligen vara försiktig med baksidan och hellre undvika att träna den alls i några veckor samt vara försiktig på t.ex. eventuella utgångar och dylikt än riskera att sträcka mig igen. "Du tappar direkt 2 veckors rehabilitering av baksidan när du råkar tänja ut ärrvävnaden litegrann," förmanade han. Jag ska t.o.m. säga det till sjukgymnasten om hon föreslår träning av baksidan.

Annars kan jag konstatera att stygnborttagning var ett riktigt antiklimax. Det är nog därför jag inte antecknade någonting om det förra gången, 2005. Idag gick jag hemifrån 8:20, var på plats 8:25 och lämnade tillbaka kryckorna, träffade OM ca 8:32 och småpratade lite innan byxorna åkte av och han inom en minut hade snittat av stygnen och dragit ut trådarna och sa att knät var mycket stabilt, "solid as a rock", och sedan skickade iväg mig. Jag var ute på gatan igen 8:37 och promenerade försiktigt hem på 5 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE