söndag 2 juni 2013

85.2kg i morgonvikt igen

Vägningen genomfördes visserligen så sent som kl halv 10 men det var ändå tangerat årslägsta har jag för mig. Det ska emellertid helst inte bli lägre än så här utan vända uppåt nu.

Rehablivet ser likadant ut som tidigare, men nåt litet roligt får slinka in nu när jag har slutat äta värktabletter. Jag delade tex två flaskor vin med lillebror igår (den som är 2m lång och väger 115kg och tränar boxning, dvs inte den som är 1.84/150kg och kör strongman) vilket förklarar den sena morgonen.

Innan gymmet solade jag 5 timmar på balkongen medan jag fortsatte att plöja David Simpsons "-Human"-böcker. De är grymt bra (om man gillar nanotech- och AI-scifi. Riktigt hardcore.

På gymmet cyklade jag 20 min, 70rpm, Level 12 (på den här cykeln motsvarar det 7 på den jag brukar använda). Cykeln uppskattade att det gick åt 210 kcal.

Sen körde jag Gunnar-MAX i biceps på 32.5 $20: 20kg*10, 32.5kg x12+7+5, 20kg *20 och därefter lite blandat i bänkpressen:

20kg*20, 50kg*10, 70kg*10, 90kg*5, 100kg*3, 100kg*3, 80kg*12+6+4, 50kg*20 (jag avslutade alltså med ett Gunnar-MAX på 80/50)

Fokus ligger på ett distinkt lyft följt av en toppmarkering och sedan en längre excentrisk fas (nedåt) då jag alltså håller emot för att åstadkomma större mekanisk stress för myosinet i musklerna. Det avslutande långa setet är tänkt att ger mer metabolisk stress. Det känns effektivt men det kan vara den kortare vilan som lurar mig att tro att kontakten är bättre än den faktiskt är. Ca 45-55 sek från setets nedsläpp till nästa sets upplyft siktar jag på i Gunnarseten.

Just det ja... jag gjorde förstås mina rehabövningar också: lårdroppestimulans, knäledsstretch och hälsläp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE