måndag 17 juni 2013

Årets tyngsta hittills

I fredags avslutade jag jobbdagen med ett glas vitt vin på kontoret. Eftersom jag är lite ovan vid alkohol efter rehabben blev jag snabbt lite rusig. Det gick emellertid över på vägen hem. Hemma delade vi på en flaska vin innan vi tog taxi till Djursholm för helgens poolfest. Vi möttes av lite regn och mycket champagne så ganska snart släppte hämningarna.

Det var förstås inte tal om att hålla fastan vare sig fredag, lördag eller söndag utan jag gick loss rejält på både rosévin, drinkar och italiensk buffé. Vid kl ett-två ungefär blev till slut poolen det enda rimliga då gästskaran tunnades ut och efter badandet (med knälindan på) fyllde vi på magarna med pasta.

Jag vaknade något förvånad i någon annans säng och insåg snart att vi hade sovit över - fullast på festen och sist kvar... Ändå hade jag inte vett att gå hem så vi stannade på frukost. Det utvecklades snart till rosé- och champagnebrunch, varvat med pooldopp och kvidande fosterställning på altangolvet för vissa. Jag klarade mig från bakfylla tack vare ca 7 glas rosé och kastade mig således rätt in i nästa fylla istället.

Precis ett dygn efter taxifärden till Djursholm satt vi i en taxi på väg hem - nu väsentligt mer berusade (åtminstone jag). Jag åt en kebabtallrik med pommes frites och somnade sen i soffan när jag försökte titta på Spartacus och ladda för fest och utgång. Hjärnan stängde dock av utan att jag kunde påverka det.

Idag har jag sett den meningslösa filmen Beasts of the southern wild som får 1/5. Jag såg även den långa sega storyn om hur Usama Bin Ladin mördades: Zero Dark Thirty. Den får 2/5. Jag kan inte rekommendera någon av filmerna. Däremot kan jag rekommendera oxfilépizzan som jag åt till en av filmerna.

De som säger att man inte kan kombinera bl.a. kebab, pizza, alkohol och träning gillar helt enkelt inte livet.

Tyvärr glömde jag rehabba i lördags men jag gjorde iallafall övningarna i fredags och idag, söndag. Däremot har jag inte cyklat vare sig fredag, lördag eller söndag. Det är inget bra tecken att slarva så här mycket med rehabben så tidigt i processen. Snart kommer dessutom midsommar, Visby och Kreta så jag kommer få anstränga mig för att hålla i rutinerna. Jag tror ändå att cyklingen är det minst allvarliga och vad gäller övriga rehabövningar missade jag faktiskt bara lördagen.

Inatt vaknade jag kl 4 av att jag svettades ymnigt över hela kroppen och sen inte kunde somna om. Jag fördrev tiden med Linda Nagatas "The Bohr Maker" - en underhållande scifi-bok med nanotekniktema. Kindle Paperwhite är verkligen perfekt för stealth reading på natten när man inte vill störa andra som sover.
Idag har jag precis lagom träningssug efter tre dagars uppehåll. Det är bara att hoppas att det inte är för fullt på SATS ikväll för upptagna stationer är nästan det enda som kan förstöra ett pass för mig.

3 kommentarer:

  1. Både du och din bror verkar besitta en mix av spartansk disciplin och dionysisk hedonism. Work hard and play hard, eller ngt :)

    Kindle har jag funderat på att skaffa men avhållit mig från eftersom det finns så många varianter och jag pallar inte researcha vilken som är optimal. Är det Paperwhite som gäller alltså?

    SvaraRadera
  2. Ja, vi är väl som folk är mest helt enkelt.

    Yep, jag rekommenderar Paperwhite helhjärtat

    SvaraRadera
  3. Visst brukar folk som de är mest också vara en blandning av dessa saker. Det som skiljer dig och mig från dem är kanske att deras skiljelinje mellan dessa extremer är lite grumligare. Istället för att leva med religiös diet i två veckor och sedan supa till rejält en helg så tränar man sporadiskt, äter snabbpasta med scans köttbullar till middag och tar ett par öl till maten daglidags. Sedan när helgen kommer blir man inte lika full som oss, för man blir trött och vill gå hem, samt känner att det är nog bäst att vara måttfull. :)

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE