torsdag 6 juni 2013

Bakisträning

Idag har jag tränat på att vara bakis. Det suger lite kraft att bara sova 5 timmar och det dessutom med 12-15 enheter alkohol i kroppen. Efter sex timmar i solen och en sen frukost (kl 14) gick jag i alla fall till gymmet strax innan kl 18.

Jag la en halvtimme på att köra mina rehabövningar. Att stå på ett ben känns redan lite lättare efter bara 4 dagar och hälsläpet kommer allt närmare sätet så rörligheten i knäleden är verkligen på väg åt rätt håll. Jag fick ett litet hugg i baksida lår under en av övningarna (benlyft liggande på sidan) men annars har jag inte fått några bakslag idag. Jag törs gå mycket bättre än i tisdags och onsdags; jag är nog dubbelt så snabb.

Precis som tidigare dagar roade jag mig också med några snabba GM2-set (alltså Gunnar's Natural Physiques upplägg med ett set på 10-12 reps till failure följt av två set som tillsammans summerar till samma 10-12 reps på samma vikt och därefter 20 reps på en lägre vikt)  i bröst och biceps samt lite situps.

Rörlighetsträning på motionscykel: 15 min, 70-80 rpm, 160 kcal, Level 11 (motsvarar nog 5-6 på den vanliga cykeln), knappt 6km

Bänkpress: 20kg x10, 20kg x10, 50kg x10, 70kg x10, 90kg x5, 100kg x3, 80kg x12+6+5, 55kg x15 (eller orkade jag 20? Jag minns faktiskt inte). Vilan mellan plustecknen är ca 50 sek

Biceps: 20kg x10, 20kg x10, 35kg x10+6+4, 20kg x15+5 (jag vilade 10 sek mellan 15 och 5 men annars som alltid ca 50 sek mellan plustecknen)

Situps: 3x20

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE