måndag 3 juni 2013

Lätt skada

Jag satt i en roddmaskin med benet under lätt tryck. Jag skulle justera foten lite i sidled och då knäppte det till i vänster hamstring som om senan slets itu lite när den ena senan slant över den andra. Ca 8 på smärtskalan och en kort stund 9 på obehagsskalan då jag trodde att något viktigt gick av.
 
Resten av passet var odramatiskt (passet är för övrigt ett riktigt mishmash, resulterat av läget att jag inte riktigt har tänkt igenom vad jag, kan, bör eller får träna givet knäsituationen just nu):
 
Rehabövningarna gjorde jag på kontoret.
 
20 min sittcykel med mer böjda ben än vanligt (typ höjd 7 istället för 9) och nivå M15 (motsvarade ca 7+ på den vanliga cykeln), 70-75 rpm. Total energiåtgång var 217W, så lite mer än igår.
 
Bänkpress: 20*20, 50*10, 70*10, 90*5, 100*3, 80*12+6+5, 55*15 (för hög vikt med den korta vilan för att nå i mål)
 
Biceps: 20*10, 35*12+7+5, 20*15 (för tungt)
 
OH-press: 20*10, 40*12+7+5, 25*10 (alldeles för tungt första försök på Gunnar-MAX)
 
Roddmaskin: 40*10, 50*12+10+10, 30*20 (för lätt)
 
Situps: 20 + 20 tmt (försök till bättre markering på toppen och långsammare retur)
 
Morgonvikten var för övrigt mycket låga 84,85kg så nu ska jag verkligen försöka fokusera på att äta mer mat. Nu tränar jag ju igen så då kan jag försöka pressa i mig efter gymmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE