lördag 1 juni 2013

Lördagsbakis och träning

Jag drack 3 enheter igår och bara det lilla efter 3 veckors total nykterhet räckte för att sänka morgonen lite. Vi la oss ca 0130 och jag vaknade kl 8 med lätt huvudvärk och muntorrhet. Solförsöket på balkongen gick mindre bra och efter 2 timmar gav vi upp.

Jag gick till SATS och cyklade 20 minuter (L7, 70rpm, 7.08km) och blev svettig för första gången på 3 veckor. Jag fortsatte sen med lite överkropp:

Bänkpress: 20*20, 50*10, 70*10, 90*5, 95*5, 100*3, 75*10+6+4, 50*15 (orkade inte 20 med förlängd excentrisk fas, dvs långsammare på vägen ned mot bröstet)

Biceps: 30*12+7+5, 20*15 (orkade inte 20)

Efter 2-3 veckors vila funkar nog vad som helst, men jag måste säga att jag får bra kontakt med Gunnars MAX-program med ca 12+7+5 reps på en vikt med 45 sekunders vila per set följt av 20 reps på en lägre vikt. I bänk hinner jag komplettera med några ganska tunga lyft med längre excentrisk fas innan Gunnars MAX.

Det är lite obehagligt att inte kunna ta spjärn med benen (jag får inte) i tex bänkpress,  men i stort sett känns det bra att få träna igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE