tisdag 18 juni 2013

Mer humor i träningsvärlden

Det här är ett citat från en av de "stora" kvinnliga träningsbloggarna. Här talar hon sig varm för att strunta i system, periodisering, återhämtning osv. I princip är mottot att sikta på överträning, strunta i utvecklade tekniker för styrkeutveckling eller muskeltillväxt.

I min träningsfilosi så finns det inga ”80 % av ditt max”, ”nautilussystemet”, ”5*5 system” eller system hit och dit, över huvud taget! Jag räknar oftast inte repitioner, och jag bryr mig inte om vad som är ”optimalt” enligt den teorin. Mitt enda mål är att mina muskelfibrer på utvald muskelgrupp ska vara krossade och förstörda när jag lämnar gymmet.  Jag ska TVINGA dem att växa sig större och starkare, för de ska fan veta att nästa pass kommer bli ännu tuffare. Och DET mina vänner, är det enda som räknas.
























Annars tycker jag att hon fyller en funktion på nätet som inspiratör för soffpotatisar som annars inte skulle träna öht. Hennes rekommendation att tömma musklerna helt två gånger om dagen utan plan eller tanke är däremot om inte direkt farlig eller skadlig så åtminstone kontraproduktiv.

Ett citat till:

I mina ögon är fitnesslivsstilen något fint, och något som jag är extremt stolt över. Jag skäms inte över att säga att jag tränar två gånger om dagen, att jag käkar periodisk fasta, eller vill skippa alkoholen en kväll. Att träningen för mig är så barnsligt rolig, och jag inte kan vara utan den. Det här är min livsstil och min satsning som jag har valt alldeles själv, och jag är verkligen helt kär i den. Jag möter ALDRIG människor som ser något konstigt i det, eller mina muskler och proteinshakes. Som inte accepterar mig för den jag är - ett fitness freak.

2 kommentarer:

  1. Överlag är många svenska bloggare väldigt måna om att visa upp en livsstil, en officiell berättelse, och en image. Det ger ett ganska fake/skitnödigt/statusjagande intryck för oss som har ett lite mer kritiskt öga och som inte faller för floskler och hurtfriskhet. Där fyller du en roll som motpol.

    Överlag är det väldigt viktigt i livet vad man ser som sin identitet eller "story". Mer om det här:

    http://lesswrong.com/lw/g0e/narrative_selfimage_and_selfcommunication/

    http://lesswrong.com/lw/14q/why_youre_stuck_in_a_narrative/

    SvaraRadera
  2. Nu är väl iofs fröken Arvidsson troligen mer känd för sitt utseende än sin träningsfilosofi :). Det är definitivt intrycket jag fått från kommentarerna på hennes facebooksida i alla fall!

    Jag skulle dock säga att hennes träningsfilosofi nog fungerar alldeles utmärkt på flickor med bra gener födda 93 som inte hunnit träna särskilt länge än. :)

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE