söndag 23 juni 2013

Midsommarskador

Midsommar tog slut oväntat tidigt i år. Vi drack fokuserat från ca kl 13-23 och sen blev det plötsligt bråttom till "sista" färjan ca kl 24. Jag gick så försiktigt jag kunde men i den branta naturtrappan högg det till i min vänstra hamstring och jag insåg att jag hade tappat en veckas rehab.

Vi hann precis till färjan men enligt uppgift var den full så vi tre och några andra fick vänta en halvtimme på att den skulle komma tillbaka. Under tiden blev vi trakasserade av en kille från Australien som ville ha betalt i förväg. Han hotade dessutom med att ta tiofaldigt betalt, men stannade vid att inte ge växel tillbaka så vi betalade 200 istället för 150.

När vi kom till Ropsten skulle tunnelbanan precis gå. Jag stämplade för tre och de andra rusade uppför rulltrappan just när tåget började röra på sig och vi tvingades ta taxi istället.

Lördagen ägnades åt återhämtning på balkongen samt de sista fem avsnitten av Sons of Anarchy säsong 5. Idag blev det ändå till slut dags att träna. Jag gick mot gymmet vid halv tolv och då var det redan 16 timmar sedan sista mjukglassen från Arla hemma framför "Sons". Jag sög i mig ca 15g BCAA (Purple Wraath) ungefär kl 11:50 och hoppade sen upp på motionscykeln.

Cykling: 30 min, level 15 (på Spårvagnshallarna), 75 rpm, totalt 464 kcal och jag blev nästan genomsvettig. Jag kände näringsbrist redan innan passet och efter cykeln mådde jag lite illa. Jag tog igen mig med lugna rehabövningar innan jag satte mig i benpressen.

Det första som hände var att jag sträckte baksida vänster lår och fick ge upp innan jag ens gjort en halv repetition - dessutom med den trista känslan av att verkligeb ha sabbat min rehab. Även om jag nu var känsligare i hamstringen så kunde jag trots allt gå uppför trappor så det är inte så illa som jag först trodde. Jag ska nog ändå ta det riktigt försiktigt i benpressen imorgon.

Jag gjorde mina sista rehabövningar: bensträck, knäledsstretch och enbensstående och var precis på väg att gå hem när bänkpressen blev ledig. Nu var jag sugen på att få göra iallafall någonting uppbyggligt med dagen och la mig på bänken.

Bänkpress: 20kg x20, 60*10, 80*5, 100*4, 105*3, 107.5*3, 110*2, 112.5*1, 115*1. Faktum är att det fortfarande på 115 kändes nästan konstigt kontrollerat och på gränsen till "lätt". Jag hade emellertid lovat bort bänken efter 115 och jag ville heller inte råka utmana benet i någon oavsiktlig rörelse om jag lyfte tungt på riktigt.

Sen avslutade jag med några minuter biceps: 20*10, 40*10+5+5, 20*15+5

Efter träningen tog jag direkt 15g BCAA till, följt av en proteinmjölk 0.5L och sedan 3-4 kokta ägg, 4 mackor med salami, skinka och nämnda ägg samt en liter lättmjölk och en portion müsli (Risenta GI)

Nu är midsommarfyllan nästan bara ett minne och tur är det för på onsdag är det middag och utgång med Nordea och på fredag-lördag smäller det till på allvar i Visby. Sprit och träning. Sprit och träning. Och rehab.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE