tisdag 18 juni 2013

Nya rehabövningar

Cykeltiden ökas från 15 minuter till 30 minuter och jag behöver inte variera sitthöjden så mycket utan kan köra på ca 7-9. 30 minuter är trist länge. Å andra sidan får jag bli riktigt svettig vilket kan vara skönt som omväxling.

Jag kan börja gå uppför trappor som jag brukade innan operationen (så nu går jag upp till kontoret på 3:e våningen)

Jag ska börja med stående benlyft i alla fyra riktningar med gummiband som motstånd (tänk balettövningar). Jag köpte 4 resistansband på Stadium för totalt 256kr för detta ändamål. Detta ersätter de liggande benlyften (äntligen; jag hatade dem. tråkiga. som mumintrollet.)

Jag ska börja med magliggande bencurl (igen; jag slutade ju med dem när jag skadade baksidan för 2 veckor sedan)

Jag uppgraderar sittande knästress (maximal ihopböjning) till motsvarande liggande på magen, dvs som en liggande lårstretch

Till slut får jag börja med en styrkeövning - halva benpressar (till strax ovan 90 grader)

Jag ska ändå fortsätta med lårdroppesimulans, knäledsstretch (så rakt ben som möjligt; nästan översträckning), tåhävningar (fler) och enbensstående (nu på balansplatta!)

Benpress ska bli roligast!


TILLÄGG 14:30

Dagens rehabpass tog 35 minuter (exklusive balansplatta, benpress och cykling då dessa tre måste utföras på gymmet)

Värt att notera är att jag fick rejäl mjölksyra i det friska benet (mest foten) när jag gjorde gummibandsbenlyften (balettövningar med raka ben och gummibandsmotstånd)

Min sjukgymnast påpekade att rehabben verkar gå mycket bra. Jag hade överraskande bra rörlighet i knät både i sträckläge och böjläge. Hon undrade t.o.m. om jag pressade mig själv. Hon sa att vissa faktiskt i motsvarande läge inte ville/kunde sluta med värktabletterna ännu (dem la jag av med för tre veckor sen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE