måndag 10 juni 2013

PWO, fettförbrännare mm

Finns det någon över 18 som på allvar tror att det finns magiska drycker som ökar prestationsförmågan eller fettförbränningen? Finns det någon som tror att PWO:er och liknande har mer än möjligen en positiv placeboeffekt?

Jag förstår om man tycker att det är kul med prylar och färgglada burkar eller tycker att det är godare med en Celsius än t.ex. Coca Cola, kaffe eller apelsinjuice, men ibland verkar det faktiskt som om vissa träningsbloggare tror att dryckerna har någon slags effekt som gör att de blir smalare, starkare, uthålligare än om de bara åt vanlig mat.

Vissa är förstås bara unga och utan koll som SQUATS-tjejerna och andra är som Ako Rahim som har som yrke att sälja produkterna, men sen finns en mängd andra stackare som slösar bort pengar och sin lever på onödiga och i bästa fall helt verkningslösa produkter.

Det är möjligt att det finns en marknad med mer eller mindre olagliga nootropicsprodukter som faktiskt fungerar. Dessa är oftast mycket dyrare än t.ex. en burk Celsius före/under/efter passet och det är dessutom faktiskt inte äkta nootropics det snackas om i mainstreamblogosfären.

9 kommentarer:

  1. "Finns det någon som tror att PWO:er och liknande har mer än möjligen en positiv placeboeffekt?"

    Synefrin, fenyletylamin, socker och koffein har väl mer än bara placeboeffekt? Folk blir stimmade till punkten att nackhåren står på ända, går och lyfter extra bra, och finner sig till slut beroende efter några veckor och behöver sin PWO för att prestera normalbra. Det finns heller ingen brist på studier som visar att koffein driver upp metabolismen.

    Jag hade fokuserat på koffein och niacin om jag tillverkade en PWO. Koffein för att det är billigt(det finns annat som fungerar väldigt bra också, men det verkar dyrare) och niacin så att folk känner att de tagit något. Jag skulle marknadsföra det som för extremt för den genomsnittlige gymmaren, samt antyda att folk ville förbjuda tillskottet. Sedan hade jag blandat i oerhört små mängder av en serie populära saker för att dryga ut innehållsförteckningen. Kanske hade jag spridit ut på forum att det just är på väg att bli förbjudet, för att sedan rea ut det som om jag ville bli av med mitt lager medan jag fortfarande fick sälja det.

    Tillskottet hade sålt som smör och folk hade känt att de fick valuta för pengarna, så alla hade varit nöjda. För inte vet kunderna att de betalar fyra gånger mer än de borde för vad de får. Men de får definitivt mer än en placeboeffekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olyckligtvis så degraderas PEA (fenyletylamin) till ett verkningslöst tillstånd inom 5-10 minuter inne i kroppen (10). Vid oralt intag hinner alltså inga signifikanta mängder fenyletylamin fram till de målplatser där den kan utöva sin verkan. Dock så finns det ämnen – så kallade MAO inhibitors – som blockerar de enzymer som degraderar PEA. Vid initialt låga nivåer av PEA så kan dessa MAO-blockerare öka nivåerna tusenfalt. Vid normala nivåer så kan blockerare öka nivåerna 4 gånger om. Exempelvis så kan THC, den verksamma molekylen i Cannabis, såväl som alkohol öka nivåerna av PEA 4 gånger om (11). Med tanke på att Craze innehåller växtextrakt med en mängd alkaloider och komponenter i sig så förefaller det rimligt att något eller några av dessa blockerar nedbrytningen av PEA.

      Radera
  2. Det jag vill åt är framför allt användandet av drycker som Celsius à 20kr per liten burk. Socker finns i mat, koffein finns i coca cola och kaffe eller vanliga koffeinpiller. Därav finns inget EXTRA i Celsius som fungerar. Den innehåller inte något synefrin eller fenyletylamin.

    De PWOs och fettförbrännare folk pratar om innehåller typiskt grönt te och hallonketoner... :) samt förstås kreatin (vilket jag aldrig har klagat på).

    Koffein och socker driver upp ämnesomsättningen. Problemet är att socker ger mer energi än det driver upp omsättningen och koffein har först avtagande och sedan negativ marginalnytta (när sömnen blir lidande)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Extrakt från pomerans som innehåller synefrin är listat i Livsmedelsverkets vägledning VOLM – Växter och växtdelar som är olämpliga i livsmedel. Bedömningen som olämplig gäller bara extrakt som innehåller mycket synefrin, och inte frukten som sådan och inte heller juice, marmelad och liknande där pomerans ingår, och inte heller aromextrakt med lågt synefrininnehåll.

      Radera
  3. Celsius innehåller dock ca 7 ggr mer koffein än Coca Cola. Så är man ute efter koffein hade jag nog fortfarande rekommenderat celsius över cola. Köper man 2-liters förpackningar med sådana kommer man nog i och för sig nätt och jämt ner i ett lägre pris i kr/mg koffein, men att halsa i sig en sådan flaska innan varje träningspass hade nog varit bra trist. Där kan vi snacka om att kalorier i sockret kompenserar för ett visst stimulantinducerat metaboliskt påslag ;)

    Men den mest prisvärda PWOn är väl helt enkelt raka, släta koffeinpiller. De från FX verkar särdeles billiga, ungefär halva priset av apotekets koffeinpiller har jag för mig(självklart korrigerat efter dos).

    Det finns iofs en del riktigt bedrövliga fettförbränningstillskott där ute. De flesta är det rent av! De som typiskt innehåller lite örter och som inte är vare sig praktiska eller prisvärda ens som de glorifierade örtkoffeinpiller de är.

    Men om Ako kränger sådant så borde han ju skämmas :).

    SvaraRadera
  4. Gör en runda på PubMed och testa allting som verkar intressant :)

    Tom Martin Berkhan rekommenderar ju en och annan preworkout-produkt: http://www.leangains.com/2010/01/supplements-you-might-actually-find_09.html

    Jag beundrar din tjurskallighet och vilja att prestera utan extern assistans men jag tror du begränsar dig själv. Att Ako Rahim är en sleazy salesman som vill kränga en massa onödigt skräp till lättlurade människor står ju inte i motsatsförhållande till att man faktiskt kan optimera sig själv med kemikalier :)

    Jag hade personligen inte kollat så mkt på stimulanter utan mer på nootropics och ergogenics. Ie optimera CNS och förbättra återhämtning.

    SvaraRadera
  5. Jag såg det sista stycket där du nämner nootropics nu. Fair enough.

    Du om någon har ju chans att experimentera som en mad scientist. Jag ställer gärna upp koordinerar dina själv-experiment om det blir dags, vore sjukt intressant faktiskt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte ni som orkar göra research och vet vad ni pratar om göra en lista på normala, lättillgängliga, tillåtna och prisvärda kosttillskott som fungerar. Med det menar jag att de gör användaren signifikant starkare eller mer deffad utan biverkningar. Koffein och kreatin får ni gärna skicka in i en dylik rankinglista.

      Radera
  6. Kan inte ni som orkar göra research och vet vad ni pratar om göra en lista på normala, lättillgängliga, tillåtna och prisvärda kosttillskott som fungerar. Med det menar jag att de gör användaren signifikant starkare eller mer deffad utan biverkningar. Koffein och kreatin får ni gärna skicka in i en dylik rankinglista.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE