måndag 17 juni 2013

Revenge

Idag ville jag ha lite revansch på kroppen efter tre dagars spritmarinerad vila. Självklart var det då extra mycket problem med att få tag på utrustning. Jag tvingades t.ex. börja med bänkpress i en Smithmaskin och utan tillgång till vikter. Gissa om jag tappade fattningen.

Efter ett par uppvärmningsset blev plötsligt en (nästan) riktig bänkpress ledig. Den hade inte heller några vettiga vikter och ställningen är lite konstig, men skivstången rör sig i alla fall fritt och bänken är stadig. Nu kunde jag till slut börja träna på riktigt. Jag hann dock med att slänga med lite vikter som var av fel valör, ojämna på respektive sida eller bara var i vägen. Det hade inte varit snyggt om någon instruktör hade sett mig.

Efter bänken fortsatte jag med biceps i bänkpresställningen (hädelse!) och hamstrade småvikter som om det inte fanns någon morgondag för att kunna få ihop mina 37.5kg. Jag hade t.ex. 7 st 1.25-kg-vikter.

Jag började känna av sömnbristen och bakfyllan redan efter cykel, bänk och biceps, men jag kunde knappast ge upp revanschlusten jag hade haft bara några minuter tidigare så jag hoppade upp i dipsställningen och körde fyra set och sen fyra set chins samt 3 set mage innan jag var klar.

Rehabben körde jag på jobbet som vanligt.

Dagens pass:

Cykel: 15 minuter, Level 6, Sitthöjd 2 (!) mot för mig normala 9, 75-85 rpm
Bänkpress: 3x10xSmithmaskin på olika vikter, 70kg x10, 90kg x5, 105kg x 3,3,2, 100kg x3, 85kg x 10+6+4 (45s vila mellan seten och till nästa set), 55kg x20 (tyvärr 90s vila pga de struliga viktvalen)
Biceps: 20kg x10, 37.5kg x11+6+5 (45s vila mellan seten inkl till nästa), 20kg x15+5 (10s vila)
Dips: 19, 7, 5, 4 (45s mellan seten... då dör jag uppenbarligen fort från första långsetet - som inte blir särskilt långt pga hur jag tröttar ut mig på låg vikt i bänkpressen)
Chins: 7,3,3,3 (45s vila)
Situps: 20, 20, 20 (jag kramar tydligt ur varje reps i toppen på crunchen; endast 10s vila mellan seten)

Mat:
Lunch - biff Greta (typ biff Rydberg), ett äpple
Mellanmål: lättkeso
Efter träningen: 1L Arla proteinmjölk +50%, 4 kokta ägg, köttbullar (250g köttfärs) med svampsås, potatis och lingon, 2 morötter, 170g tonfisk (total mängd post workout-protein ca 180g)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE