torsdag 20 juni 2013

Slitna lår

3 dagar i rad med 30 minuter hyggligt tuff cykling följt av 3x12 benpress i långsamt utförande har satt sina spår i låren. Då är det perfekt att det blir några dagars vila i samband med midsommar. Mindre perfekt är att vilan kommer marineras i rikligt med alkohol. Som tur är ligger ungefär ett dygn mellan dagens pass och den riktiga fyllan i morgon.

Eftersom personen som slet av mitt korsband förra sommaren (augusti) är på samma fest i morgon gäller det att jag är på min vakt.

Först rehab på kontoret som vanligt i 35 minuter och sedan följande program på SATS (totalt ca 60 minuter):

Balansplatta, enbensstående: 3x20 sekunder
Cykling 30 minuter, L10, H8, 75-80 rpm, 180 Watt, 333 kcal
Benpress: 3x12 x 150kg
OH-press: 20kg x10, 47.5kg x12+5+4, 27.5kg x12+6+2
Chins: 11, 5, 3, 3 (45s vila)
Mage: 3x20 situps (10s vila mellan seten)

Mat efter gymmet: 1L lättmjölk, 500g lättkvarg, 1 helsida revbensspjäll, 1 glas rödvin, en stor portion glass med kakao

Imorgon kommer fastan brytas i och med sent supande efter kl 21 och på lördag lär jag vilja äta tidigt och smutsigt, men från och med lördag kväll ska jag nog vara på banan igen och sluta äta senast kl 21.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE