söndag 7 juli 2013

2 souvlaki i pitabröd till frukost

Eftersom frukostrestaurangen öppnade när jag gick och la mig och stängde när jag vaknade blev det istället två st souvlaki i pitabröd 150m från hotellet som fick rädda mig undan dieselmannens hämnd. Det funkade alldeles utmärkt och söndagen har nu passerat på samma sätt som lördagen.

Jag tweakar rehabprogrammet lite för att passa mina rutiner. Istället för att köra benlyft med gummiband 4x3x20 på hotellrummet så kör jag liggande i solstolen med gravitationen som motstånd. Det blir inte lika tungt så jag gör alla 60 reps per sida i samma set. Då känns det rätt bra i alla fall och jag slipper vända mig så många gånger. Hällyften gör jag också utan gummiband. I gengäld gör jag fler än jag måste. Balansövningarna gör jag där jag kommer åt, t.ex. i sanden eller i vattenbrynet.

Knäböjen sparade jag till hotellrummet. Jag är inte riktigt bekväm med att göra fjantiga böjar utan motstånd på stranden inför 100 hotellgäster. Dessutom skulle jag svetta av mig allt solskydd. Jag ska egentligen köra 3x12 excentriska knäböj i maskin och 3x12-20 med pilatesboll mot en vägg. De tidigare dagarna har jag kört excentriska enbensböjar ned mot en säng. Idag körde jag bara vanliga, smala knäböjar och då 60st i rad för att det skulle kännas något.

Cyklingen har hamnat helt på undantag, men idag kan en längre promenad i vattenbrynet räknas som långtidsaktivering om än inte som konditionsträning.

Frukosten bestod som sagt av två flottiga souvlaki ca halv tolv och sedan dess har jag inte ätit något (18:40 nu). Fastan struntar jag i de här veckorna, men det blir i alla fall ganska långa uppehåll. Det spelar knappast någon roll om jag missköter maten i två veckor av 52. Det som gör skillnad är de 50 jag faktiskt fastar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE