måndag 22 juli 2013

Alltför mycket tid

Jag är van vid styrketräning och kroppsbyggande. För mina mål räcker då 4h i veckan. Faktum är att jag inte tror att jag kan tillgodogöra mig mer än så.

Men nu med rehabben så går det mycket mer tid i veckan åt olika kroppsövningar.

Varje dag ska jag:

Sträcka knät 2x15x15sek
Böja knät 3x15x5sek
Göra gummibandssparkar i alla fyra riktningar 3x20
Tåhävningar 3x20
Enbensbalans 3x30sek
Lårcurl 3x15 (5kg idag)
Statiska utfall 3x15
Cykelintervaller 30 minuter (idag nivå 13-15 och vila på 6)
Benpress 3x12 (idag enbens på 40kg och negativa enbens på 100kg och 110kg)
Bollböj 3x20

Först efter ovanstående kan jag stoppa in lite övningar för överkroppen. Idag tex:

OH-press 20*10, 30*10, 40*10, 45*8, 40*8, 35*8, 30*10, 25*12
Biceps 20*10, 40*10, 35*10, 30*10, 25*10, 20*12+5
Crunches 75x

Jag la ca 90 minuter på SATS idag och minst 15 minuter på kontoret. Jag närmar mig alltså 2h per dag istället för 4h per vecka. Fruktansvärt, men vill jag ha ett perfekt knä så får jag slita lite extra.

Morgonvikt 86.0kg

Dagens mat (fasta till 12:30):

Lunch: ca 250-300g entrecote med tomatsallad på Sturehof
Mellanmål: 1äpple, 1 banan
Post workout: 1L lättmjölk, 3ägg, 125g lax med broccoli, 125g stekt tonfisk, 190g tonfisk i vatten på burk, 250g kvarg med 100g blåbär och mjölk, 2 morötter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE