söndag 14 juli 2013

Bränd?

Det blev som väntat ingen rehab alls igår. I gengäld har jag skött den bra idag. Jag går lite utanför ramarna och gör inte alltid exakt de övningar sjukgymnasten gett mig, men jag gör i gengäld övningar som jag tror är minst lika bra och jag kör lite mer än vad som ordinerats. Knärörligheten och balansen känns mycket bra; även styrkan i baksida lår och frånvaron av smärthugg där känns bra. Däremot har jag slarvat med knäböjen - det är liksom för svettigt för det och passar inte riktigt bra. Dessutom skulle jag ju inte köra knäböj, utan benpress så att kroppen slipper arbeta med för många rörliga delar.

På tal om mer än ordinerat så var nog dagens nästan 8 timmar i medelhavssolens strålar snäppet för mycket. Jag ser inte bränd ut och känner mig inte direkt bränd och det stramar inte eller svider för den delen. Ändå känns det diffust som om jag fick en enhet sol mer än nödvändigt. Jag brukar annars glättigt ironiskt flera gånger om dagen utropa Apotekets motto att "en solbränna inte är en souvenir".

Gårkvällen blev extremt lugn med en stor grekisk sallad och en álldeles för stor baconpizza där jag darrande tvingade i mig de sista bitarna med en stor vatten. Efter 8 timmars sömn i natt och en stadig frukost var bakfyllan som bortblåst och frågan idag gäller hur mycket sportdryck som är att rekommendera en söndag. Jag tror att det kanske bara blir en stor riktigt kall öl till maten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE