torsdag 4 juli 2013

Breaking Bad

Man kanske kan tycka att det är det jag har gjort - gått över till den mörka sidan - men så är det inte. Jag har bara gått in i en av mina återkommande festperioder. En av dem är centrerad kring sommaren och en runt jul. Det är inenting konstigt alls med det, men just den här gången blev det ovanligt intensivt med 6 fyllor onsdag till onsdag.

Poängen med den här bloggen är att visa hur man med begränsad insats och effektiv träning kan uppnå ganska stora resultat. En annan poäng är att lyfta fram balansen i livet och att det kanske inte ligger i allas intresse att lägga all sin tid på träning även om det är väldigt lätt att gradvis addera pass, övningar, tid, cardio, power walks, kosttillskott mm. mm. i tron att bara lite till inte kostar något av livet och kanske kan ge den där sista fördelen, det där sista toppresultatet.

Det är lätt att göra en enda sak, t.ex. bara träna, eller bara svälta sig, eller bara plugga osv. Det svåra men också mer givande är att göra många saker, att korsbefrukta sig själv med olika fysiska och mentala utmaningar eller nöjen, att ta risker, att blanda, att leva hela livet och inte bara en liten suboptimerad facett av det.

Förutom att det kostar i form av livet att försöka optimera en enda aktivitet så kan det ofta vara så att t.o.m. den aktiviteten blir lidande av för mycket fokus. Är man tiokampare måste man förstås räna både teknik och styrka flera gånger varje dag för att kunna bli så bra som möjligt, men det gäller inte normalt kroppsbyggande eller styrketräning. Kroppen ska då istället slitas ned effektivt och genomtänkt och sedan återhämtas. Det är lätt hänt att man adderar lite extra tid, vilar för lite och tappar framsteg. Många svarar då med att träna ännu mer och då eventuellt blir håglösa så de både tränar mer och med sämre kvalitet och därmed hämmar framstegen ytterligare. De borde lyssna på Ove Rytter när han säger att "man ska ha mycket goda skäl att träna mer än tre gånger i veckan".

Det är klart att om folk tror att de blir lyckliga av att träna två gånger om dagen och lägga alla sina pengar på tillskott och träningstillbehör då ska de göra det, precis som tokiga samlare måste få fylla sina hus med ölkapsyler och tändsticksaskar, men det är inte det effektivaste sättet att bli vältränad om det skulle vara målet. Löpare, simmare, tiokampare och många andra kategorier är undantagna, men inte esteter som hobbykroppsbyggare.

Hursomhelst, det här skulle handla om sprit. Vad jag visar är att det inte är så farligt att bli rejält full några veckor om året och definitivt inte signifikant negativt med en lättare helgfylla varje vecka. Alla behöver inte tycka att det är roligt, men de som faktiskt gillar att dricka och festa tycker jag verkligen ska sluta vara rädda för att kombinera alkohol och träning. Det kan t.o.m. vara så att fyllorna motiverar till effektivare träningspass när man väl kör dem... och det kanske är så att någon fylla då och då ser till att hålla nere antalet träningspass och därmed ger mer chans till vila. Ja, fyllor kan göra dig till en mer vältränad person.

Det senaste dygnet:

18:00 - motorbåten lade ut från Nybrokajen och vårt gäng på ca 7 glada gossar delade på 4-5 flaskor champagne och 12 öl på vägen ut till WGCC
20:20 var vi framme och drygt en timme senare hade vi ätit grillmiddag på biff, kyckling och chorizo samt bakad potatis
21:30 kom första helröret Absolut vodka och tre flaskor champagne in till bordet. under kvällen växte antalet till 4 flaskor vodka och 15 flaskor champagne tror jag. Vi drack inte allt själva...
02:45 tändes ljuset och musiken stängdes av och jag tog sista klunken champagne
05:00 somnade jag
08:00 loggade jag på videokonferensen till kontoret, 3h efter att jag lagt mig, men efter någon timme lade jag mig och vilade knappt två timmar
11:20 flyttade jag ut dator mm till balkongen och chattade lite med jobbet över Bloomberg innan jag
12:00 började med halvårsrapporten. Jag jobbade fokuserat och sammanbitet och var klar kl...
17:20 då jag mailade in resultatet och förberedde träningsväskan

Efter träningen var det till slut dags att bryta fastan kl
18:45, 16h efter sista skumpan och 22h efter sista fasta födan. Det sjuka är att jag knappt var hungrig under dagen

Nu försöker jag äta ikapp men är inte särskilt hungrig... Jag har ändå fått i mig en liter mjölk, 30g BCAA, 500g kvarg, 280g laxfilé, broccoli och morötter så musklerna har lite att jobba med i alla fall.

Träningspasset blev fokuserat och utan paus och tog precis en timme totalt och var toksvettigt - skönt efter en fylla:

Cykling 2 min på level 6, 6 minuter på level 12 (ca 220Watt på 80 rpm), 2 minuter på level 6, dvs totalt bara 10 minuter idag varav 6 minuter i ganska högt tempo.
Benpress, excentriskt enbent: 12x100kg, 12x110kg, 12x120kg
Balansbräda, enbent: 1x90 sekunder istället för 3x30s
Pilatesbollbenböj: 3x12
Knäledssträck: 2x10 istället för 2x15
Fotbollsstretch: 3x10
Lårcurl liggande på mage: 3x15 (fast utan gummiband idag)
Benlyft 4x3x20
OH-press: 20kg x10, 50kg x10+5+4, 25kg x15+5
Biceps: 25kg x20+10+5 (de sista fem utan vila men enbart fokus på den excentriska fasen, dvs hålla emot nedåt)
Mage: 3x25 crunches

1 kommentar:

  1. Din livsstil inspirerar!

    Jag har också kört IF hela 2013. Folk tkr oftast det är jävligt weird dock.

    Som jag ser det:

    * Spara pengar och tid varje dag
    * Bli smalare effortless
    * Ej drabbas av koma under dagen
    * Det är antagligen bra för kroppen: rensa upp celler (autofagi), stabilisera hormoner, göra metabolismen mer fett-adapterad, osv.

    I min mening bara fördelar. Fast folk verkar jävligt beroende av frukost och lunch!

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE