måndag 1 juli 2013

När jag är ensam och ledig...

...verkar det som om jag vill göra följande saker nästan hur länge som helst:

1. Läsa böcker - gärna medan jag solar och lyssnar på musik
2. Träna och återhämta mig från träningen, dvs vila riktigt länge medan jag trycker i mig mat
3. Titta på TV-serier eller vetenskapsprogram

Det verkar inte finnas några begränsningar i hur många dagar jag kan fylla med enbart ovanstående aktiviteter. Det är snarare så att jag solar och läser så mycket att jag inte hinner med de andra sakerna. Varje dag tar slut utan att jag riktigt hinner fylla min kvot av nr 2 och 3 - för att inte tala om den okända nr 4 (plocka och organisera hemma) så den blir aldrig utförd och förtjänar därför inte ens en plats på listan.

Nr 5 kan sägas vara att träffa vänner så det blir i princip heller aldrig av om jag inte lyckas slita mig från stan och mina vanliga rutiner på något sätt. Nr 6 är festa och dricka sprit och det blir liksom heller aldrig av om jag är ledig och ensam. Om jag däremot t.ex. går ut i jobbet blir det lätt överdrivet mycket sprit och om jag lämnat Stockholm eller blir våldgästad så brukar sprit konkurrera på lika villkor med läsandet - gärna i form av en rejäl dagfylla i solen.

Idag jobbade jag hemifrån vilket innebar ett videomöte kl 8:15 och därefter sporadisk textkontakt fram till ca 16:40 då jag gick till gymmet lite tidigare än vanligt. De 8 timmarna däremellan spenderades på balkongen medan en slinga självmordsgothmusik lågkvalitativt pressade sig ur datorns underdimensionerade högtalare. Jag läste ur 4e delen av Linda Nagatas Nanotech Successions, Vast, medan jag höll koll på marknaderna via Bloomberg och läste diverse mail från olika strateger och analytiker på investmentbankerna (Citi, Goldman, UBS, Cheuvreux, Autonomous mfl) samt förstås Hussmans veckobrev som kommer ut varje måndag.

Efter det var det gymdags och mat och nu är klockan snart 20 och dagen är nästan över. Precis som vanligt. Jag har redan tre avsnitt True Blood att se i den senaste säsongen och TV-boxen är halvfylld med diverse serier som inte finns på HBO. Livet är hårt och jag är ett får i yllekläder.

Gårdagens gympass:

Cykling: 30 minuter
Benpress: 3x12x80kg
Bänkpress: 20kg x15, 40x10, 60x10, 80x5, 100x3, 110x1, 115x1, 110x2, 100x4
Balansbräda: 3x20sek

Dagens gympass:

Cykling 30 minuter, level 9, höjd 7, 80-85 rpm, 170-180 Watt. Som vanligt så svettigt att jag får kämpa för att hålla min e-boksläsare torr.
Benpress: 12x60kg, 12x100kg, 12x130kg (det kändes som om jag kunde sträcka ut vänsterbenet bättre idag. Jag verkar ha blivit helare efter Visby än innan. Bra och tur)
Bänkpress: 40kg x10, 70kg x5, 90kg x5, 100kg x3, 105kg x3, 107,5kg x2, 110kg x1, 112,5kg x1, 110kg x1, 105kg x3, 100kg x3 (även idag kände jag mig bakis och satsade därför på att samla tunga reps i lågt intervall med 90 sekunders vila, istället för att försöka pressa mig till mjölksyra. Det får bli senare i veckan)
Biceps: 20kg x10, 40kg x10+6+4, 20kg x20. Vila 45 sekunder mellan varje set, dvs ett klassiskt Gunnarmedley för maximalt komboslitage på kort tid. Perfekt för en bakis 40plussare.
Mage: 3x25 raka crunches (maximal kontraktion och markering på toppen. Långsam sänkning. 10 sekunders vila mellan seten)

Dagens humoristiska iakttagelse: En tjej som körde den hyggligt avancerade övningen knäböj utan att hålla i skivstången. Övningen är en stilstudie i balans och korrekt form med maximal kontroll. Att utföra den med någon som helst relevant tyngd på axlarna är att manifestera en hög styrkekompetens.

Det roliga är att hon utförde övningen med det roliga rookieredskapet en sissy pad, dvs en vadderad manschett som sätts på skivstången för att undvika att det gör ont på ryggen om man håller skivstången på fel sätt eller på fel ställe. Den används enbart av icke träningsvana och eventuellt andra som inte har förstått var på ryggen skivstången ska ligga eller hur man spänner musklerna för att den ska ligga mjukt - inte av avancerade lyftare som kör knäböj utan att hålla i skivstången - no hands squat. Inte nog med det.... hon körde sina no hands squats i en SMITH-maskin (LOL, LMAO). Hallå! Då kan ju inte ens skivstången hamna snett och alla syften med övningen är förfelade.

4 kommentarer:

  1. Ha ha no hands squat? Va fan e det och vad ska det va bra for? Cirkus artisteri eller?

    SvaraRadera
  2. http://www.youtube.com/watch?v=yloRKzSUQ84
    No hands squat kräver superb teknik, stabilitet och balans! Men inte i en smithmaskin :)

    SvaraRadera
  3. Sjyst livsstil!

    SvaraRadera
  4. MKs form i det där lyftet är så sjukt fin att jag blir sugen på att jobba med min teknik i knäböj. Problemet är att jag inte ens får knäböja i minst sex veckor till. Sen kommer jag emellertid ha alla möjligheter att börja om helt utan ego för att få till så bra utförande som möjligt.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE