måndag 1 juli 2013

Sinnessjuk fylla.... eller?

När jag vaknade i morse tänkte jag direkt "OMG, jag är fruktansvärt bakfull. Hur är det möjligt?". OK, då, jag kanske inte tänkte just "O M G", men betydelsen var densamma; Hur kunde jag fortfarande vara seriöst bakis?

Jag var ute och festade i Visby fredag och lördag och tog dessutom 4 återställare mellan 11-14 ca på söndag, men inte skulle jag väl vara mer bakis på måndag morgon efter 8 timmars sömn än jag var i söndags? Till saken hör att jag var på gymmet igår kväll mellan 18:30-19:30 ca och även om jag kände mig lite svajig i bänkpressen så gick det helt klart att träna med hygglig behållning.

Armbågarna for omkring som epileptiska konståkare men vikterna kom upp i alla fall, ända upp till 115 kg innan jag inte vågade mer utan någon som passade. Med trasigt ben är det verkligen inte värt att chansa på en failad rep. Förutom bänkpress cyklade jag min vanliga rehabdos på 30 minuter och körde benpress enligt ordination (3x12 långsamma reps på 80kg) samt balansbräda (med alkohol i kroppen innebar det en viss utmaning... det kanske t.o.m. var bättre än att köra nykter)

Med anledning av detta kom frågan upp om det finns någon poäng med att alltid vara nykter när man tränar. Svaret är att det beror lite på vad man tränar och även på vilken nivå man är på med sin träning. En helt otränad har nog alltid behållning av ett pass på gymmet eller i spåret - förutsatt att han orkar genomföra träningen - medan en elitidrottare som ligger på gränsen till överträning eller toppform nog hellre ska hoppa över passet precis innan och efter fyllan om det finns tid att lägga passet längre fram.

Jag har tidigare länkat till både Styrkelabbets artikel om alkohol och Martin Berkhans motsvarande så jag gör det igen. Här kommer ändå några korta hållpunkter när det gäller alkohol och träning:

Testosteronhalten minskar avsevärt ungefär i ett dygn efter en rejäl fylla så försöker du seriöst bygga muskler med högrepetitionsträning så kommer du få sämre resultat av träningen dagen efter. Handlar det om styrketräning med höga vikter lågrepetitionsarbete så gissar jag att alkoholen spelar mindre roll. Frågan är då snarare om du ö.h.t. klarar av att genomföra passet. Om du kan det och faktiskt lyckas lyfta tunga vikter kontrollerat och säkert så tror jag att det bara är att köra. Det är ändå främst nervsystemet du anpassar då. Däremot missar du effekten av kroppens överkompensation för det muskelslitage du åstadkommer, eftersom testosteronhalten är lägre just när kroppen försöker reparera sig.

Om jag skulle dricka upp till 3 starköl innan träningen visar forskningen att det inte påverkar återhämtningen mätbart. Vid snarare 5 öl så sjönk hormonsvaret signifikant så är man fortfarande full från gårdagens supande eller för den skull dricker precis innan träningen så kan man nästan lika gärna hoppa över passet - åtminstone om man har alternativa fria tider att träna på senare. Observera dock att man fortfarande får positiva effekter av träningen även om den är mindre. Och vem drar 5 öl precis innan träningen? Och vem kan öht träna då? OK, igår kanske jag hade motsvarande 3-5 öl i kroppen när jag gymmade men det kan lika gärna ha varit närmare noll så det handlade nog mer om att jag kände mig sliten än att jag faktiskt var berusad på riktigt.

Om man dricker hyggligt mycket direkt efter ett genomfört pass så får man lite sämre återhämtning än om man dricker 0-3 öl. Min slutsats av det är att man inte behöver vara särskilt rädd för att dricka efter träningen Visst får man förstås lite sämre effekt av träningen men man får ju fortfarande en stor positiv effekt. Om man inte ligger nära överträning så tycker jag absolut att man ska köra sitt pass även om det finns en inplanerad fylla samma kväll.


Styrkelabbet skriver bl.a. följande:

"
Det är förstås bäst för din kropp om du aldrig dricker dig kanonfull, men det betyder inte att du inte kan göra det och med tiden ändå bli stor och stark. Du behöver absolut inte vara rädd över att några öl då och då har någon katastrofal effekt, vilket jag hoppas att jag har visat i den här artikeln. Det tjänar ingenting till att gå runt och ha ångest över tanken på hur dina hormoner och din proteinsyntes och gud-vet-allt påverkas av att dricka lite. Att ta en öl eller ett glas vin till maten är inget du behöver tro ska förstöra dina resultat så länge du ligger inom ramarna för hur mycket energi av de olika näringsämnena du vill ha i dig.

När man talar om alkohol och träning tycker jag det är väldigt viktigt att skilja på de akuta och de långsiktiga effekterna: Medan du är påverkad av alkoholen så påverkas både din fettförbränning, proteinsyntes och styrka väldigt negativt, men det är å andra sidan inte under särskilt lång tid du har alkohol i dig (Återigen: Så länge du inte super riktigt mycket).  En annan viktig poäng tycker jag är att det inte bara är hormonsvar och positiv proteinsyntes som det är värt att träna för. Att träna teknik är en ruskigt viktig del i att bli stark, och man kan dessutom träna för att det är kul eller skönt.
"

Leangains skriver: "For alcohol to significantly lower testosterone, you need to do some serious drinking. ~120 g alcohol, the equivalent of 10 beers, will lower testosterone by 23% for up to 16 hours after the drinking binge. If you drink so goddamn much that you are admitted to the hospital, you get a similar effect with a reduction of about -20%.

A few studies have looked at alcohol consumption in the post-workout period. One study examined the hormonal response to
post-workout alcohol consumption using 70-80 g alcohol, equivalent to 6-7 beers. Talk about "optimizing" nutrient timing. Anyway, despite this hefty post-workout drinking binge, no effect on testosterone was found and only a very modest effect on cortisol was noted."

Den gemensamma nämnaren i studier av alkoholens effekter verkar vara att förutsättningarna är extrema och inte har någon relevans för dig och mig: "The common denominator among these two studies is either extremely tough training or unusually high alcohol intakes in the post-workout period. Unless you're in the habit of going bar-hopping after 50 reps of eccentric leg extensions to failure, this stuff does not apply to you. Yet it's studies like these that gets the attention among the alcohol-alarmist fitness crowd."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE