torsdag 18 juli 2013

Tillbaka i sadeln

Onsdag innebar ett hopp upp i sadeln igen och 9-10 enheter alkohol innan dagen var över.

Baksmällan idag, torsdag, var mycket marginell och efter den vanliga frukosten väntade en inledningsvis mulen, blåsig och vågig dag med rödflaggat badvatten.

Sammanfattningsvis bjöd Kreta på följande:

Hygglig mat med peakarna på Symposium (två gånger) och Skoniako (två gånger), men även Vanilia och Mylos (The olde water mill) och till viss del Hamna (eller nåt liknande, bredvid Vanilia) och gyrosställena Giaourtoplimmira (2 ggr) och eat 'n bit (2ggr) förtjänar omnämnaden. La Gondola var däremot en besvikelse, men jag tror att det bara är pizza man ska äta där, inte risotto, pasta eller skaldjur.

Mycket bra väder; solsäkert som tusan med stek 14 dagar i rad

Begränsat partyliv om man inte är 16-19 och tycker att det är spännande bara att få dricka sprit utan föräldrar. Eclipse, Splendid och Social vid torget höll ganska bra tempo och Mylos släppte inte ens in en utan bokning. Chanias uteliv sög däremot fullständigt med bara lite tomma sunkställen vid hamnen.

Inga solmissöden - solfaktor 30 har applicerats ymnigt båda veckorna in i det sista

Mycket bra frukost på Minoa Palace & Spa Resort. Jag kommer särskilt sakna den uppskurna grapefrukten

Rehab (nästan) varje dag, men efter första veckan skar jag bort mer och mer av knäböjandet. Det var för svettigt och passade inte in i rutinerna.

Minimalt med shopping: 1L Zubrowka och ett läderbälte.

Ganska billigt leverne med en burköl för 65 cent som styckpris och en typisk varmrätt för 10 euro eller en stor grekisk sallad för 5 euro.

5 kommentarer:

  1. Det här med att du tänker prisvärt/ekonomiskt och lägger märke till om småsaker är billigare eller dyrare är något som fascinerar mig.

    En grov kalkyl ger vid lag att din timlön (typ 10k, kan det stämma?) är sådan att micromanagement kring val av t ex maträtter och uteställen torde vara groft ineffektivt (inte bara rent monetärt, utan även kognitivt och tidsmässigt - viljepoäng och timmar på dygnet är begränsade resurser).

    Jag gissar att det är en adaptiv strategi ändå, eftersom det medför vanor och tankemönster som ger effekt vid viktiga makrobeslut. Ungefär som den där "Millionaire next door"-boken som beskriver hur de riktigt välbärgade lever relativt anspråkslöst och samlar på kuponger.

    Är det här något du reflekterar över medvetet eller är det bara gamla ränder som sitter i från en mindre välbärgad dåtid?

    SvaraRadera
  2. Har lägt märke till beteendet på andra håll också. Har en släkting som är ngt slags VP på en stor dansk firma och har en saftig lön och han går fortfarande runt och jämför priset på gurkor och makrill när han handlar på Netto.

    Jag tror som sagt det ÄR ett adaptivt beteende, varför jag försöker imitera det (i mitt fall är det även adaptivt på mikronivån (än så länge)). Learn from the successful people liksom :)

    SvaraRadera
  3. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Millionaire_Next_Door#Main_Points

    SvaraRadera
  4. Det handlar om tillfredsställelse och självförverkligande; Jag gillar att göra "rätt", men visst är det till stor del en kvarleva från fattigare tider och kanske inte tidseffektivt. Å andra sidan så ska jag göra NÅGONTING med tiden och jag gillar att både tänka på priser och förmedla dem till andra som kanske inte har mina frihetsgrader.

    SvaraRadera
  5. Fair enough, köper det.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE