lördag 17 augusti 2013

Champagne, rosévin, öl, hamburgare med pommes frites, fasta... och träning

Mellan 16:30-22:30 slurpade jag i mig 1/2 flaska champagne, 2-3 glas rosévin och 4 öl. Sista matbiten bestod av en hamburgertallrik på söderstället Carmen ungefär halv åtta, men ur fasteperspektiv är det sista energiintaget som räknas, dvs ölen på Tiffanys strax innan halv elva.

På Carmens toalett ca kl 20
Därmed siktade jag på att äta frukost idag ungefär 14:30. I praktiken blev det 15:30 som postworkoutmjölken fick bryta fastan.

På förmiddagen drack jag två (!) koppar kaffe och blev rejält darrig av det. Jag tänkte att jag kunde behöva lite extra kick i bakfyllan om jag skulle få till ett bra pass. Jag kopplade av med 4 avsnitt Californication medan jag väntade på att bakfyllan skulle klinga av och inte mint på att tajmingen skulle bli rätt med fasta, träning och post workout-mat.

Jag cyklade istället för att springa idag, p.g.a. att vänsterbenet har svullnat efter veckans två löpningar. Uppenbarligen är inte benet redo för löpning riktigt ännu. Jag hade tänkt ta det rätt soft i cyklingen också, men när jag väl satt där blev jag lite taggad och körde ett långt intervall om 6 minuter i stigande hastighet, omgärdat av 2x2 lugna minuter.






Cykel 10 minuter: två minuter x10, en minut vardera på 15, 16, 17, 18, 19, 20, två minuter på 10.
Lårcurl: 8 set x 15 på 2,5kg till 20kg utan någon hjälp - jag verkar faktiskt bli lite starkare
Benspark: 10 set x15 på 2.5kg - 25kg
Utfall, dynamiska: 3x15
Balans på halv pilatesboll: 3x35 sekunder
Knärörlighet
Press (stående): 20kg x10, 30x10, 40x10, 50x8, 40x8, 30x10, 25x12, 20x12+8
Rodd (stel maskin med viktskivor): 60kg x 20, 18, 15, 12, 12
Biceps: 20kg x10, 30x10, 30x6, 30x5, 25x10, 20x15
Mage: Hängande benlyft 1x15, crunches 1x25

Efter träningen kastade jag mig över min blandning av BCAA och kreatin. Då var klockan 15:15. Blandningen bestod av 30g BCAA (äpple från SciTec) och 15g kreatin. Jag drack drygt 1/3 innan passet och resten efter passet. Halv fyra bröt jag fastan på riktigt med en liter lättmjölk och sedan 75g Whey 80, 300g grillade fläskkarré med kokt potatis och sallad samt en portion kokosglass. Sen bröt tränings- och bakisdarren ut, säkert förstärkt av någon slags koffeindown pga de två kopparna i morse, och nu känner jag mig rätt sliten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE