torsdag 15 augusti 2013

Diskonterad - det ord jag kommer sakna minst med finansbranschen

På Handelshögskolan i Stockholm får man lära sig att räkna med "diskonterade kassaflöden". Det betyder helt enkelt att man minskar framtida kassaflöden med en faktor som beror på räntan eftersom "en krona idag är mer värd än en krona i morgon".

Man får också lära sig att värdet på ett företag, en kassaström, ett kassaflöde, en betalning, en kostnad helt enkelt är summan av dagens och framtidens kassaflöden som är associerade med företaget eller kassaströmmen - allihop diskonterade med räntefaktorn. Om man t.ex. ska få 103kr nästa år och man använder en ränta på 3% så blir räntefaktorn 1,03. Värdet idag av nästa års 103 kr blir då precis 100 kr (103/1,03).

Principen är så enkel att det nästan låter komplicerat när man försöker förklara det - och jag vet att jag redan har tappat några läsare trots att jag bara har sagt att 103/1,03=100.

Jag fick även lära mig där att "det enda korrekta sättet att värdera företag på är att använda sig av diskonterade kassaflöden", dvs att det finansiella värdet av ett projekt alltid och endast uppgår till summan av projektets/företagets samlade kassaflöden (in och ut förstås) diskonterade med korrekt faktor. Faktorn i sammanhanget ska då vara korrekt alternativkostnadsfaktor, vilken beror på vad du har för riskpreferenser och för andra möjligheter att satsa dina pengar.

Att beräkna ett företags värde med den här metoden kallas att göra en analys av de diskonterade kassaflödena, en Discounted Cash Flow Analysis, eller en DCF-analys. Att det är det enda korrekta sättet att värdera något hindrar inte att man kan komma fram till exakt vad som helst genom att skruva på de ingående parametrarna där den viktigaste faktorn är kassaflödena själva (som oftast antas växa) samt diskonteringsfaktorn/räntefaktorn. Det i sig är inte viktigt. Det viktiga att komma ihåg är att man enkelt kan komma fram till vilket resultat som helst.

Nog om detta och aktievärdering. Själva uttrycket "diskontera" har antagit en sidobetydelse som innebär att man tar hänsyn till en framtida händelse i förväg. Om t.ex. oljepriset stiger utan att aktiekursen för ett oljebolag stiger säger finansnissar att "oljeprisuppgången var redan diskonterad", dvs man hade med perfekt förutsägelse redan gissat exakt hur mycket och när priset på olja skulle förändras. Det var redan diskonterat.

På liknande sätt kan man i förväg debattera vad som är och inte är diskonterat och hur långt fram i tiden aktiemarknaden tar hänsysn till saker. Generellt brukar man säga att marknaden blickar ca 6 månader framåt i tiden. I praktiken betyder det att i genomsnitt är det som inträffar i ekonomin i stort och smått i stort sett redan förutsett och inprisat i aktiekurserna. Inprisat=diskonterat, dvs priset har justerats i förväg genom köp och sälj på marknaden på så sätt att "nyheterna" som inträffar under det kommande halvåret inte påverkar kurserna. Däremot rullar det förstås in nya framtidsmånader 6 månader längre fram och det är dessa framtidsnyheter som marknaden anses reagera på.

En del saker som inträffar först om 1-2 år är emellertid redan inprisade idag och en del saker som inträffar riktigt överraskande om bara en timme är ännu inte diskonterade. Det senare kan vara t.ex. dödsfall, jordbävning eller en stor vinst/förlust.

Oavsett vad det är som debatteras, stort som smått, händelser nu och potentiella händelser i framtiden så används ordet "diskonterat" nästan som ett vapen, som både ett svärd, en sköld, ett virus och inte sällan en slags förolämpning:

-Jag tror kursen går upp för att A kommer inträffa
-Nä, A är känt av alla; det är redan diskonterat (läs: det är bara idioter som tror att de är ensamma om att känna till A)
-Det är snarare så att kursen faller när det kommer fram att det bara blir just A, för smarta investerare vet att det blir A och hoppas t.o.m. på lite mer än A

Jag kommer njuta av varenda dag jag slipper höra någon verka smart och förutseende genom att säga att något är eller inte är diskonterat, trots att de inte har en aning om dels vad som kommer hända, dels i vilken mån någon annan eller alla andra har tagit hänsyn till detta i förväg.

1 kommentar:

  1. Alltid kul att lära sig ngt nytt! Ditt 80/20-tänk verkar sannerligen innebära tid till förkovning inom annat än träning.

    Hyperbolic discounting känner jag till från Less Wrong sedan tidigare.

    https://www.google.se/search?q=hyperbolic+discounting+lesswrong

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE