måndag 5 augusti 2013

Dricker ett glas rött, ser Emma Igelström bli uppläxad av Anna Skipper

Jag stressar ner efter gym och middag med ett glas reservatrol, nej ett glas rött menar jag, medan "Du är vad du äter" surrar i bakgrunden. Simmerskan Emma Igelström har ett beroendebeteende där hon i olika faser i livet antingen tränar för mycket, super för mycket eller äter för lite.

SLUTA NU! säger Skipper när Emma inte kan bara njuta av naturen och koppla av. Vi fnissar gott här hemma. Om det är något som definierar mig så är det att jag är avslappnad, att jag kan njuta av att bara titta mot horisonten eller läsa en bok. Just därför blir det lite extra kul för mig att se människor som tydligen har myror i kroppen hela tiden. Emma behövde tydligen 4 veckor med i Turkiet för att lära sig att ta det lugnt!

Passen är fortfarande väldigt rehabfokuserade, med bara lite påhängda styrkeövningar på slutet, men på fredag har jag 3-månadersbesök hos läkare O Morales och på tisdag nästa vecka får jag se vad sjukgymnasten säger. Efter det kan det kanske bli mer fokus på helkroppsträning. Jag känner mig i alla fall redo för försiktiga knäböj och även mycket försiktiga marklyft.

Dagens pass på Regeringsgatan (där t.ex. Level 16 på cykeln motsvarar minst 20 på Spårvagnshallarna - och 200kg benpress motsvarar minst 250kg på Spåris):

Rehab på kontoret (samma som alltid): tåhäv 3x20, statiska utfall 3x15, knärörlighet x3, knästräck x3, balansövningar, stående lårcurl 3x25, benlyft med gummiband 3x4x20

Cykling 17 minuter: varannan minut vila, varannan snabbintervall, 6,10,6,10,6,11,6,12,6,13,6,14,6,15,6,16,6
Benpress: 12x100kg, 12x150kg, 12x200kg
Lårcurl: stående 15 reps, maskin 2.5kg x15, 5kg x15, 7.5kg x15, 10kg x18 (med lite hjälp)
Bollböj: tvåbens x20, enbens x20, blundande tvåbens x20
Balans (enbensstående på halv pilatesboll): 4x30 sek
Bänkpress: 70kg x10, 70x10, 90x5, 100x5, 110x1, 115x1, 120x1, 100x5, 100x5, 80x11, 70x8, 60x12
Biceps: 20kg x10, 25x10, 30x10, 35x8, 30x8, 25x8, 20x12
Shrugs: 20kg x20, 40kg x20, 60kg x20 (jag börjar försiktigt och med minimal tidsåtgång)

Lunch: biffwok utan ris från sushihuset på Brahegatan bakam Sturegallerian
Mellanmål: 150-200g lättkeso, ett päron, några vindruvor (ingen glass idag!)
Post workout: 1L proteinmjölk, 300g varmrökt laxfilé, tortellini färskpasta, 75g Whey 80 (Åh! Bra! -så himla enkelt jämfört med att alltid se till att ha kvarg eller ägg hemma. Riktig mat är förstås alltid bättre, men inte om man inte äter den!), 1 glas rödvin (Jag har en box Mauro Primitiva hemma som jag tar ett glas av varje kväll. Boxen räcker en månad ungefär)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE