tisdag 13 augusti 2013

Du Är Vad Du Äter - brödkriget

Anna Skipper: "Ditt problem är inte allt godis, choklad mm... Det är att du på 6 månader ätit 540 mackor, baguetter, ciabattas och frallor". Jag får det till tre mackor om dagen - Det är ju INGENTING. Det finns inget konstigt med att äta tre smörgåsar om dagen om man inte är allergisk.

Anna Skipper är verkligen ute och cyklar ibland (ofta). Hon får för sig en liten sak och sen förstorar hon upp den och drar ut i krig mot väderkvarnarna (ja, där de mal mjölet). Tjejen i dagens program är ovanligt överviktig t.o.m. för Skippers program och hon (och alla fettotittare) får nu slängt i ansiktet att det är hennes oskyldiga mackor som är felet när det uppenbarligen är något annat (dvs att hon ÄTER FÖR MYCKET och rör på sig för lite).

Hon är 20 år, väger 120 kilo på sina 170cm och har 125cm i midjemått. Det beror INTE på smörgåsarna. JAG tar ofta 4-6 rostmackor i förbifarten när jag är hungrig. Bröd är absolut inte farligt i sig. Om man vill spetsa till det kan man säga att innan brödet uppfanns var medellivslängden ungefär 25 år. Nu när alla äter bröd blir vi minst 3 gånger så gamla. Kul detalj: En av Skippers lösningar är att se till att tjejen får i sig tillräckligt med GRÄDDE och OST.

En kul detalj är att jag dricker 150g Whey 80 medan jag tittar på programmet och skriver det här. Det kanske är lätt att säga att man inte ska vara rädd för bröd  när jag själv dricker 115g rent protein... Orsaken är att jag fick korv stroganoff till middag och helt enkelt måste få i mig nåt med protein också efter att ha fyllt mitt kolhydratbehov.

Dagens mat i sin helhet: kycklingwok med ris, piggelin, äpple, kaffe med mjölk, 1L proteinmjölk, korv stroganoff med ris, 150g Whey80, en matsked Omega3-olja.

Träningen:

Jogging: 16 minuter och 20 sekunder (Jag fick klartecken att jogga försiktigt i 10-15 minuter så jag stegade försiktigt upp till 10 km/h under de första två minuterna och ökade sedan successivt från 10 till 15 km/h. Totalt joggade jag 3km under detta premiärpass)
Benpress: 50kg x15, 140kg x12, 200kg x12, 12, 12 (brantare benpress än på Spåris. Det här motsvarade nog 260kg)
Lårcurl i cable cross: 3x15

Jag fick klartecken för benspark idag, men maskinen var trasig så jag får spara det.

Dynamiska utfall: 3x15
Press: 20kg x10, 30x10, 40x10, 50x9, 40x8, 30x10, 25x12, 20x13+7 (en minuts vila mellan seten, 15 sek på 20kg)
Rodd, skivstång: 20kg x20, 40x15, 60x15, 55x15, 50x15, 15, 15 (en minuts vila)
Shrugs: 60kg x 20, 15, 15 (en minuts vila)
Biceps: 20kg x 15, 30x10, 20x15 (en minuts vila). Det kan inte skada med några spontana curls...
Mage: crunches 3x25 (en minuts vila)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE