måndag 19 augusti 2013

"Du Är Vad Du Äter"-humor

Två norrländska jägare får nu sin mat beskriven som helvetet på jorden:

De äter massor med kött, älgkött. Och potaaaatis!

Till det dricker de mängder med MJÖLK!

(budskapet är att det knappast är konstigt att de är rejält överviktiga 116kg resp 109kg på 178 resp 171 cm)

Humorn är att programmet just beskrev precis vad jag har ätit den senaste timmen och väldigt ofta stoppar i mig. Skillnaden är att jag just åt 300g fet fläskkarré medan de äter magert och nyttigt viltkött.


"Dessutom somnar de tidigt som klubbade sälar och sover länge" [inte konstigt att de är feta!!! menar speakern]. (det finns gott om forskning som visar att du mår bättre, bygger mer muskler och bränner mer fett om du sover mycket)

"Men snälla killar, kött och potatis åt man ju på 1800-talet" skriker Skipper medan killarnas tankar ges ord i form av "hon slängde massor med kött; jag som trodde att det var bra med kött"

"Peter, du äter ju 500g kött till lunch! Kött är det svåraste kroppen har att bryta ned. Du är verkligen i riskzonen för hjärt- och kärlsjukdomar!", Minns bilden på mina 508g kalkonköttprodukter till lunch förra veckan...

Jag tycker verkligen synd om både deltagare och tittare som fylls med så mycket felaktig propaganda på bästa sändningstid. Det är absolut inte köttet eller sömnen som gjort killarna överviktiga. Varför kan hon inte fokusera på just det som är fel istället för att hacka på allt möjligt?!

Killarna åt 7kg kött var i månaden, dvs drygt 1,5kg i veckan. Jag är redan uppe i drygt 600g måndag kväll - och mina blodvärden och fettprocent mm är så bra att min läkare gör små glädjeskutt när han berättar resultaten vartannat år.

Dagens mat:

Fasta fram till lunch (12:30) förstås
Lunch: Entrecôte med tomatsallad och pommes frites på Sturehof, lite knäcke med kaviar innan maten
Mellanmål: blåbär, hallon, vindruvor, tomater, äpple, kaffe med mjölk
Post workout: 1L proteinmjölk, 300g grillad fläskkarré, 4 kokta potatisar, 1hg saltlakrits, 75g Whey 80, några dl lättmjölk

Morgonvikt i morse: 85,8kg

TILLÄGG 20:45:
UÄ! Nu säger Skipper att 20 drinkar på en kväll förstör flera veckors träning... Vilket HITTEPÅ!!! Alla som följt min blogg vet att jag ibland super hårt 4 dagar i rad följt av 4 träningspass i rad. I värsta fall bromsar man träningen på en platå i två dagar av en kraftig fylla men det ger inga långsiktiga effekter.

1 kommentar:

  1. Ngn av Linns föreläsare på dietistprogrammet hade visst sagt att Anna Skipper fullständigt saknar bildning på området frånsett ngn struntkurs.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE