tisdag 20 augusti 2013

Fasta 101

Jag har skrivit om fasta (16:8, 5/2, 4/30, 1/1, 175/25 mm) så många gånger att ämnet borde vara uttjatat, men här kommer en kortis igen:

FASTA 101
Huvudmålet med fastemetoderna är i grund och botten hälsa, inte bantning

Med hälsa menas, längre och friskare liv, mindre diabetes, Alzheimers, Parkinson, cancer osv

Hälsomålet uppnås tack vare att kroppen går in i service- och reparationsläge när den fastar, istället för (ohämmat) tillväxtläge. Det innebär att kroppen kasserar dåliga celler och återanvänder byggstenarna. Som en sidoeffekt så tas energin till detta arbete från fettdepåerna.

För att bli smalare måste fastaren fortfarande äta mindre i veckan än han gjorde förut. Det finns alltså inget magiskt med metoden ur bantingsperspektiv. Det enda magiska är de andra, primära, hälsoeffekterna ovan.

Jag sprang på fasteidéerna på bodybuildingbloggar och insåg att istället för att bulka ett år och sen deffa ett kvartal och således vara fet större delen av tiden kunde jag bulka i 8 timmar (och extra mycket de två timmarna efter träningen) och deffa resten av dygnet. Därmed kan jag vara hyggligt deffad året runt utan att ge avkall på muskelmassan. Det gäller dock att verkligen orka och hinna äta tillräckligt (särskilt mängden protein) under mina 8 timmars ätande – och helst fokusera det mesta ätandet till efter gymmet.

Nyckeln till att våga tro på det hela var forskning som motbevisade den gamla tretimmarshypotesen och visade att kroppen inte alls går in i svältläge med minskad ämnesomsättning, muskelnedbrytning och fettbevarande efter tre timmar. Det tar snarare 48-72 timmar att öht närma sig svältläge. Tvärtom ökar t.o.m. ämnesomsättningen något det första dygnet under fasta.

Om du vill veta mer kan du klicka på kategorin fasta här intill.

4 kommentarer:

  1. det här med ätfönster och fasteperioder har jag provat lite till och från. klippte 14 kg med kaloribegränsning och ätfönster 2005. tyvärr kan jag inte leva på gamla meriter längre, men jag drar mig lite för att gå all in.

    trots att artiklar och studier, för att inte tala om många personers fina resultat, talar FÖR är jag avvaktande. inte skeptisk, dock.

    om du skulle träna på morgonen, som jag, hur skulle DU lägga upp matintaget då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svar till "lyfta på jobbet".

      Ett par dagar i veckan tränar jag både på morgonen och på kvällen. Jag lägger mitt matfönster mellan 13-21 för att hinna komma hem från träningen eter jobbet och laga mat och sedan äta den. De dagar som jag även har träning på morgonen så dricker jag 10 gram BCAA 5-10 minuter innan träningen drar igång och direkt efter passet 10 gram BCAA igen. Fram till det att första måltiden intas så dricker jag därefter 10 gram BCAA varannan timme.

      Jag tycker att det fungerar väldigt bra. Känner mig aldrig svag eller matt. Minns dock att första veckan på "dieten" så kände jag mig uppblåst över magen och lite lätt illamående men det försvann fort.

      Radera
  2. JAG tränar fastande på lördagar. Ibland tränar jag ca kl 9-11 och ibland så sent som kl 12-14. Dessa dagar blandar jag 30g BCAA i en flaska som jag tar med mig till gymmet och dricker knappt hälften precis innan jag börjar träna och resten precis efteråt. Sen väntar jag till fastan har nått 16h och äter ordentligt då. Normalt är detta kl 12 men ibland så sent som kl 13.

    Om jag tränade tidigare, tex kl 6-8 på vardagar så skulle jag blanda till 30g BCAA, dricka 10g precis innan träningen, 10g precis efter och 10g två timmar senare och sedan äta när fastan var över, vilket normalt skulle vara ca kl 12. Resten av dagen skulle bestå av en dubbelstor lunch och mellanmål som smälter ihop under 1-3 timmar, med minst 1,5g protein per kg kroppsvikt och sedan en lätt/normalstor middag senast kl 20.

    SvaraRadera
  3. JAG tränar fastande på lördagar. Ibland tränar jag ca kl 9-11 och ibland så sent som kl 12-14. Dessa dagar blandar jag 30g BCAA i en flaska som jag tar med mig till gymmet och dricker knappt hälften precis innan jag börjar träna och resten precis efteråt. Sen väntar jag till fastan har nått 16h och äter ordentligt då. Normalt är detta kl 12 men ibland så sent som kl 13. SKA VARA: ibland så sent som kl 15.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE