fredag 9 augusti 2013

Högsta betyg i knärehab

"Du ser stabil ut som vanligt. Har du börjat springa ännu?", frågade Dr O Morales mig när jag var på 3-månaders återbesök efter korsbandsoperationen.

"Nej, jag har inte fått klartecken från sjukgymnasten ännu", sa jag

"Bra!", sa han. "Det var en kuggfråga. Du ska inte belasta knät på det sättet ännu."

Vilken luring. Han borde byta efternamn till Etisk. Dr O Etisk : )

... Annars fick jag AAA i betyg: "Det ser fantastiskt ut. Är det sex månader sedan?".

"Nej, tre."
 
"Oj! Ja, en del når liksom aldrig över tröskeln där det lyfter på allvar, men du är nästan redan fullt återställd. Jag vet inte om det har med disciplin att göra eller något annat, men en del når inte över en viss kritisk nivå, vilket du redan har gjort"
*******************************
 
Det här är riktigt bra besked och på tisdag ska jag framföra dem till sjukgymnasten som då nästan måste släppa mig fri att träna mer normalt.

2 kommentarer:

  1. Kul att höra att rehaben går bra! Låter som att det blir snowboard till vintern? :)

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE