torsdag 15 augusti 2013

Jag är en slapp typ... och årets första riktiga träningsvärk

Först träningsvärken:

På en skala från 1-10 där 1 är minsta möjliga känning i musklerna, typ att det pirrar i dem och ger viss skön smärtförnimmelse när man flexar musklerna, och 5 är maximal träningsvärk på ett skönt sätt som inte inverkar negativt på de dagliga aktiviteterna (som att gå i trappor t.ex.) och 10 snarast påminner om ryggskott i vald muskelgrupp och gör t.ex. promenad nedför trappor i stort sett omöjligt eller åtminstone till ett rejält och mycket smärtsamt projekt, så ligger jag på 6-7 idag.

Det är första riktiga träningsvärken i år (som jag kan minnas i allafall) och den har jag fått av mina 3 km försiktiga löpning på löpband i tisdags - de första löpstegen sedan operationen för tre månader sedan och det längsta löppasset i år. Det visar ganska tydligt att det är ovana som ger träningsvärk, inte maximal ansträngning per se.

Och så till lättjan:

Jag lägger minimal tid på träningen, minimal tid på jobbet och maximal tid på ren lättja, alkohol och andra nöjen. T.ex. har jag läst följande böcker i sommar (de flesta är omkring 500 sidor och några är omkring 1000 sidor):

How to create a mind
Anathem
Rendezvous with Rama
Reamde
The God killers
Sub-human
Post-human
Trans-human
Human-plus
The Bohr maker
Deception Well
Vast
Final theory
Omega theory
Extinction
The second ship
Immune
Wormhole
Divergent
Insurgent
och halva Extinction point än så länge

Inte nog med att så mycket tid läggs på bokläsande. Jag följer en mängd TV-serier samtidigt också, t.ex. Arrow, Once Upon A Time, Californication, True Blood, Beauty And The Beast (jag vet..., men jag måste titta när Kristin Kreuk är med på TV). Sen ser jag nästan alltid på nyheterna, uppenbarligen ofta på Du Är Vad Du Äter, ofta på vetenskapsprogrammen på Kunskapskanalen. Jag har det mesta på automatinspelning så jag kan riva av fem program på raken när jag känner för att bara hänga passivt i soffan istället för att t.ex. läsa eller träffa folk.

Att det inte är fler serier just nu beror på att jag för tillfället är klar med t.ex. Sons of Anarchy, Dexter, Game of Thrones, Borgia, Magic City, Banshee, Girls, Spartacus, Vikings mfl, men snart drar jag nog igång West Wing igen, Boardwalk Empire och på svensk TV "Äkta Människor"

På helgerna går jag ofta på bio eller hyr tre filmer (för att få ha dem i en vecka - av ren lättja). För att slippa dra in benen och för att få precis rätt vinkel på kroppen och avstånd från skärmen sitter jag i stort sett alltid på plusstolarna på rad 7 på SF Sergel salong 1. Jag vägrar gå på Rigoletto eftersom de inte har några platser med dubbelt radavstånd eller fällbara ryggstöd (utom på VIP-hyllan som ligger meningslöst långt från skärmen - jag har testat).

Whey 80 ingår i lättjemönstret. Just nu suger jag i mig 100g Whey 80 istället för att laga till något vettigt efter proteinmjölken, köttfärs- och baconpizzan samt kycklingen med svampsås och gröna bönor.

3 kommentarer:

  1. Jag sympar med din livsstil. Se detta citat:

    I divide my officers into four groups. There are clever, diligent, stupid, and lazy officers. Usually two characteristics are combined. Some are clever and diligent -- their place is the General Staff. The next lot are stupid and lazy -- they make up 90 percent of every army and are suited to routine duties. Anyone who is both clever and lazy is qualified for the highest leadership duties, because he possesses the intellectual clarity and the composure necessary for difficult decisions. One must beware of anyone who is stupid and diligent -- he must not be entrusted with any responsibility because he will always cause only mischief. -- Kurt von Hammerstein-Equord

    Min partner i bolaget är en sån där clever-diligent typ medan jag själv är clever-lazy. Faktiskt en bra kombo så länge man inser att båda tillför ngt till verksamheten, och att den "late" inte är en parasit. Min partner har t ex aldrig lyckats med ett företag innan han gick ihop med mig, mkt pga att han går in i väggen och försöker lösa alla problem genom tokjobbande.

    SvaraRadera
  2. Varför är inte Fringe och Breaking Bad med på listan? Eller, för den delen, Burn Notice, Borgen, Elementary, Homeland, House of Cards samt House of Lies?

    SvaraRadera
  3. Hälften av de du nämner ska också vara med. Gillade dock inte Fringe och Burn notice och har inte tillgång till HOC och HOL.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE