tisdag 13 augusti 2013

Nu får jag göra vad jag vill för Helena

Idag fick jag klartecken från Helena att göra allt.

OK, jag ska undvika att sträcka mig ända ut till ytterläget, men annars är det fritt fram. Hon visade "draken" och sa att det är det enda jag behöver jobba på och i övrigt får jag experimentera med det som känns bra. Om jag tappar rörlighet och märker att det börjar fattas några centimeter vid baken så får jag fokusera mer på böjligheten ett tag, men i stort sett är det enbart draken som är obligatorisk från och med nu.


Sjukgymnasten gav mig alltså "tummen upp" och högsta betyg. Med en uppriktigt förvånad min konstaterade hon att jag hade uppnått full rörlighet i knäleden redan (något som vissa aldrig gör och definitivt inte om man inte kämpar noga med övningarna).

Nu när rörligheten är konstaterad återställd blir fokus desto mer på styrka och balans; ökad belastning i lårcurl och jag får börja med fria knäböj, enbensböj på låda, leg extensions och marklyft. Draken är en lite komplicerad balansövning som dessutom bygger styrka i stora sätesmuskeln och baksida lår.

TJOHOO, nu är jag verkligen på rätt väg mot 100% - eller 110% som Ako skulle ha sagt (han tar alltid i 110% på gymmet även om han är trött, sliten, skadad... Det fixar han och Celsius).

1 kommentar:

  1. bra rehabbat. häv i dig några celsius och kör 54 set så är du färdig på gymmet sen.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE