torsdag 22 augusti 2013

Sifferdieten

Sifferdieten: 2/5;12-20, 100%; 16:8-dieten - populärt kallad "sifferdieten". ALLA kör den nu. (personligen kör jag dock 16:8 även på helgerna, men det är för att jag gillar det, inte för att jag borde eller måste)

Måndag till fredag äter du under 8 timmar av dygnet t.ex. kl 12-20 och fastar helt övriga 16h. Ät 100% av dittt dagsbehov varje dag. På helgerna, lördag-söndag, äter du som vanligt.
 
Du får samma effekter på hälsan (blodsocker, diabetes, Alzheimers, Parkinson, livslängd, cancer, underhudsfett osv) som med övriga periodiska fastor, tex 5:2, men du får äta 100% varje dag och helgerna är alltid som förr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE