onsdag 14 augusti 2013

Sprit från Tyskland

Den 8 augusti kom jag på idén att köpa sprit på nätet för att dels hitta allt jag ville ha samt slippa bära.
 
Jag hade precis gått över halva stan för att hitta en flaska Angostura bitter och hade inte lust att springa omkring och leta efter Triple Sec mm på olika ställen. Dessutom kanske jag kunde optimera även prisparametern...
 
Jag sökte på Flashback och hittade några tusen kommentarer om nätsprit, leverans och tull. Jag drog ganska snabbt slutsatsen att Vinsajten.com hade bäst rykte, utbud och pris samt bra kontakt med transportfirmor.
 
Jag valde ut 12L sprit vilket vägde ca 19.2kg och därmed gick över 10kg-gränsen för 20EUR men under 20kg-gränsen och därmed kostade 26EUR i transport med e-box delivery. Jag kom automatiskt till en sida med rekommenderade speditörer och hade på Flashback förstått att e-box var snabba, ganska billiga, sällan fastnade i tullen (vad det nu egentligen betyder, men nätsprit på det här sättet verkar röra sig i en gråzon för privatintagning) och funkade smidigt med Vinsajten.com.
 
Idag 14 augusti, efter 6 dagar inklusive en helg, kom spriten hem till mig. Grymt bra.
Totalpris 226+26 EUR för 12L sprit. De två dyraste var 7-årig Havana Club för 36.50 EUR och Jack Daniels för 28 EUR. Observera att det är hela liter, inte sjuttisar. De två billigaste var 1L Jeltzin vodka för 10.69 EUR och 1L Bols Curacao Blue för 12.79 EUR.
 
1L Beefeter gin 47% gick på 19.79 Eur eller ca 171 kr (motsvarar ca 120 kr per sjuttis istället för 312 kr för Systemets 45%-iga Beefeter gin omräknat till pris för 47%)
 
Det enda kruxet med alltihop är att ebox inte är spårbara och inte ringer i förväg. Du vet bara att de kommer kl 8-17 vardagar ca 2-5 dagar efter upphämtning i Tyskland. Som tur var hade jag besök som råkade vara hemma så jag slapp åka till uthämtningsstället.
 
Vinsajten + ebox = billig och bekväm sprit
 
 

14 kommentarer:

  1. Mycket intressant... :)

    SvaraRadera
  2. Det här är inte så intressant om man bor i Skåne, men för stora delar av resten av Sverige och inte minst Stockholm är det ett bra alternativ.

    SvaraRadera
  3. Hehe, det ligger ngt i det. Jag köpte en 70s vodka för 59 danska kronor härom dagen.

    SvaraRadera
  4. Dworek Vodka, keeping Scania drunk since 1658.

    SvaraRadera
  5. Karloff i det här fallet!

    SvaraRadera
  6. Dock anmärkningsvärt för en stockholmare att kunna beställa en liter Jelzin vodka hem till dörren för 10,69 EUR, motsvarande 64,50 SEK/sjuttis. Det är faktiskt t.o.m. billigare än din Karloff (68 SEK/sjuttis)

    SvaraRadera
  7. Leveranskostnaden lyfter dock priset till 83 sek per sjuttis

    SvaraRadera
  8. Givet att det knappast är gratis att åka till danmark för en skåning så lönar sig nog leveransen för dem med! Enda anledningen till att jag aldrig gjort en dylik beställning är nog för att jag blivit lite väl uppskrämd av den statliga propagandan om hur de nog ändå tar det mesta i tullen. Jag har definitivt haft tänket att det är en gamble och att man således måste vara fullt villig att förlora insatsen.

    SvaraRadera
  9. Well, mitt enda nedslag i ämnet är knappast statistiskt signifikant. Däremot verkar 5000 inlägg på Flashback alla peka mot att man får grejern 9 ggr av 10 och tom oftare än så om man gör rätt, dvs så som jag gjorde.

    SvaraRadera
  10. Sen räknade jag fel pga det där med liter och sjuttis. Mitt sjuttispris för Jelzin inkl leverans blir 77,50 SEK. (om man beställer 12 liter)

    SvaraRadera
  11. Ja, jag misstänkte förstås att de knappast tar det mesta i tullen. Man får väl räkna med den där 9/10 faktorn och se om ens investering ser lönsam ut :).

    SvaraRadera
  12. Ny http://www.drinkexport.com

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE