tisdag 6 augusti 2013

Squat för första gången

Jag kunde sitta på huk idag; det är första gången sedan operationen. Det tog mindre än tre månader trots mina snedsteg i början. Efter själva skadan då jag slet av korsbandet tog det dubbelt så lång tid innan jag kunde sitta på huk.

Annars var det här en helt vanlig tisdag i väntan på läkarens dom på fredag.

Först helt normal rehab på kontoret: alla övningar inklusive gummibandssparkarna

Sedan en glass, en TipTop mini (det blev en till glass hemma sen - en päronsplit). Till lunch åt jag 408 gram kalkonköttbullar från Ingelsta kalkon (det blev 11st så de verkar väga ca 37g st) serverade med lingonsylt. Mellanmålet blev två små äpplen, några vindruvor och ca 150g lättkeso.

Dagens träningspass (Regeringsgatan), totalt 75 minuter inklusive cyklingen:

Cykel: 1 min xL6, 2xL10, 1xL6, 2x11, 1x6, 2x12, 1x6, 2x13, 1x6, 2x14, 1x6
Benpress: tvåbent 100kg x12, tvåbent 150kg x12, enbent excentriskt 150kg x12, tvåbent 150kg x12, tvåbent 150k x12
Lårcurl: stående 1x15, maskin 5kg x15, 7.5kg x15, 10kg x15 (med hjälp), 12.5kg x15 (excentriskt)
Bollböj: tvåbent x20, enbent x20, tvåbent blundande x20
Balans på halv pilatesboll: 3x30 sekunder
OH-press, en minuts vila: 20x10, 30x10, 40x8, 50x10, 40x8, 30x10, 20x15+5
Rodd, fri skivstång, en minuts vila: 50kg x20, 18, 15, 12, 10, 10
Biceps: 20kg x 20,10
Mage, crunches med raka ben mot taket: 1x50

Mat: 1L proteinmjölk, 75g Whey80 med en dl lättmjölk, entrecôte med potatis och sallad, en morot

Just det, ja: Jag tänkte experimentera med tillskott och börjar med kreatin. Igår tog jag första rågade teskeden och idag andra. Jag tänkte köra en månad.

1 kommentar:

  1. "rågade teskeden"
    Du kör utan laddningsfas på kreatinet låter det som? Har den biten fallit ur favör med förståsigpåarna?

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE