torsdag 8 augusti 2013

Uppnå 80% med 20% insats... eller hur Ako gjorde av med all tid i onödan

Jag har flyttat undan Akos blogg till ett undangömt hörn i min blogglista så jag går inte automatiskt in där varje vecka längre. Nu rullade jag dock snabbt igenom hans inlägg och hittade det här guldkornet från 26 juli (Jag har markerat texten med highlights samt kursiverat den, men annars är texten kopierad direkt och sammanhängande från Akos inlägg):

...Många klagar på att de "inte har tid att träna" men jag tycker att jag har för lite tid för att köra flera pass om dagen. Att köra ett pass om dagen är ju lika självklart som att dricka vatten om dagarna. Att hinna med två pass om dagen är rätt så perfekt men tre pass är nog det optimala.

Och då handlar det inte om att köra slut på sig varje pass utan man kan variera träningen mellan, löpning, styrka, rörlighet, simning, cykling, rodd, powerwalk, stretch, rehab osv. Finns massor av alternativ och det tar aldrig slut.

Den dagen man sitter hemma och säger, jag har gjort allt jag behöver denna vecka inom träning och kan ta och vila idag, den dagen finns inte! Så tänk om lite och träna minst ett pass om dagen, finns inget som heter överträna, sover du 7-9h om dagen så får du din återhämtning, äter du bra så for du din återhämtning. Sen är det självklart viktigt med bra planering av träningsprogram så att man inte sliter ut muskulaturen.


KOMMENTAR

Det här fungerar uppenbarligen för Ako själv... och inte bara fungerar hyggligt, det fungerar mycket bra. Han har skapat en fantastisk form och är dessutom både stark och smidig.

Mycket av det han säger har också mjukats upp och förtydligats med tiden så nu påpekar han att det inte handlar om hård muskelträning 3 ggr om dagen utan ett pass kan vara stretchning, en promenad eller teknikträning också (vilket förstås är en helt annan sak än styrketräning/kroppsbyggande).

Ändå är det svårt att inte dra på smilbanden när han säger att tre pass om dagen nog är det optimala träningsupplägget. Ja, för en elitidrottare i en teknisk sport, kanske, eller för någon som åtminstone satsar på att vinna tävlingar och som inte har ett jobb där träning ingår. För en helt normal kontorsarbetare ssom vill hålla en hygglig strandform är det dockbara konstigt att rekommendera ens så mycket som träning varje dag. T.o.m. framgångsrika kroppsbyggare som Arne Lundell och Ove Rytter tränar inte mer än 3-4 ggr i VECKAN.

Även själva grundinställningen är skev (Ako har tidigare skrivit att folk som dricker alkohol är mindre värda och även antytt att folk som inte tränar är mindre värda, även om han har backat lite från de påståendena senare): Varför skulle det t.ex. vara fel att sitta hemma och tänka att man har tränat klart? Har man sugit musten ur musklerna med tre hårda pass så ÄR MAN JU KLAR med muskelträningen. Dessutom har normala människor ofta ANDRA SAKER de vill göra när de är klara med träning och jobb, t.ex. umgås, läsa, resa, festa, äta osv.

Till sist: Ako pratar ofta om överträning. Dels som här ovan i meningen att begreppet inte existerar, dvs att det inte går att bli övertränad, dels ibland i betydelsen att han siktar på att bli övertränad, att han njuter av att vara övertränad och ser till att bli det... och då trappar ned litegrann, kanske t.o.m. tar en vilodag (dvs kanske bara 1-2 pass den dagen).

Ibland är han tydlig med att allt han säger gäller honom själv och inte alla andra. Han har t.o.m. många gånger sagt att han inte rekommenderar andra att träna som han gör. Samtidigt så dyker inlägg som det ovan upp lite då och då och kan tyvärr få folk att tro att de måste träna varje dag och helst tre gånger om dagen när sanningen är att de flesta kommer långt på 2 pass i veckan och mycket långt på 4 timmar i veckan om de tränar effektivt och t.ex. kör intermittent fasta.

Mitt mål med den här bloggen är inte att trasha någon. Målet är att få folk att förstå hur man kan uppnå 80% av elitens träningsresultat med 20% av deras insats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE