lördag 12 oktober 2013

Några post-op-rekord idag

Igår kväll blev det lugnt; bara två enheter alkohol i form av en vodka tonic och ett glas rödvin. Efter drygt en halv plåtpizza med mozzarella, lufttorkad skinka, kantareller, färska tomater och färsk basilika pressade jag i mig flera hekto godis framför Idol och Misfits (jag är snart klar med tredje säsongen). Sista godiset slank ner 22:30 vilket innebar att jag kunde se fram emot frukost tidigast 14:30.

Gympasset innehöll flera post-op-rekord (fetmarkerade; bl.a. 120x1 i knäböj. Kanske kan 2013 trots allt bli året då jag blir starkare i knäböj än i bänkpress...) nu när det gått 5 dagar sedan långfyllan i Polen och jag bara tog två enheter alkohol igår.

Jag började träna ca 12:30 och inledde med att dricka 10g BCAA

Löpband: 10 minuter varav sista sju på 15, 16, 17, 17, 17, 15, 10 km/h. Cucuzzellas naturliga löpsteg sitter redan och gör det klart lättare att jogga fortare utan att bli allvarligt andfådd.
Bänkpress: 20kg x20, 50x10, 80x5, 100x5, 110x2, 122.5x1, microreps på 140kg x5x10
Knäböj: 20kg x10, 50x5, 70x5, 90x5, 100x5, 110x2, 120x1, 105x4
Rodd: 40kg x10, 82kg x15, 75x15, 69x15, 61x15, 54x15 (ny dubbelkabel med konstiga vikter)
Shrugs: 80kg x25, 75x20, 70x20, 65x20, 60x25, static hold 60kg x30sek
Biceps: 40kg x10, 35x10, 30x10, 25x10, 20x12
Hoppövningar, bl.a. uppför trapporna på SATS Spårvagnshallarna
Lårcurl: 15kg x15, 25x15, 35x15, 45x15
Benspark: 20kg x10, 40x10, 50x15, 50x15, 50x15
Hängande benlyft: 15, 10

Passet tog 120 minuter inklusive uppvärmningen på löpband. Det är alldeles för länge för att få bli en vana, men ibland är helt enkelt tempot i kroppen inte det rätta eller så bara känner man för att köra lite längre i vissa övningar eller blir avbruten när man ska passa någon. "That was a professional spot, bro" fick jag höra idag : ). Jag vet, för jag tänker ofta på hur dåliga folk är på att passa (för tidigt, för mycket osv).

Post workout: Ca 14:30 drack jag 10g BCAA, duschade och bröt sedan fastan på riktigt kl 15 med 1L lättmjölk, 100g Whey80, 1 banan, 1 äpple, 300g entrecôte, pasta med ketchup och mina tillskott (Omega3-olja, mjölksyrebaktierier, multivitamin, D-vitamin [4000 IE]) och nu klockan 16: 30 är jag i balans igen... förutom att jag känner en power nap smyga sig på mig.

2 kommentarer:

  1. Jag var i Tjeckien precis samma dagar som du var i Polen, och söp även stenhårt alla dagar jag var där. Great minds drink alike...

    Bra land överlag, billig sprit (13-14 spänn för en öl ute), dock massa hustlers hela tiden som vill scamma en på pengar. Bra trick: ha GPS-karta igång på mobilen medan man åker taxi så de inte tar en massa extravarv.

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen det där med taxin även från Krakow, men i övrigt var gatupersonalen klart mer behaglig än i Tjeckien.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardion varierar, men det blir några korta snabba pass på löpbandet i veckan samt några timmars hundpromenad om dagen och enstaka längre löppass utomhus i veckan

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 46 år, 88kg, 183cm, 142,5 kg bänkpress, 187,5 kg marklyft (och 6x172.5), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE
LÅTSAS ATT DU SKA SLUTA EFTER "NÄSTA"