onsdag 16 oktober 2013

Vilodag och 8 kanelbullar

Idag är det vilodag, dels för att det är skönt, dels för att jag behöver vila en dag före och en dag efter varje styrkepass. Annars blir jag både övertränad och tappar lusten. Jag tappar lusten för att packa väskan, för att duscha, för att ta av mig skorna i SATS reception och inte minst för att träna.

Jag vilar därför dagen före varje pass för att bygga upp ett sug som får mig att träna bättre när jag väl är på plats. jag vilar dagen efter varje pass för att under passet känna att det är nu eller aldrig för i morgon ska jag ju slappa och låte musklerna återhämta sig och bygga styrka och volym.

Undantaget är måndag-tisdag eftersom jag inte vilar mellan de passen. Det betyder att jag bara vilar före måndag men inte efter och bara efter tisdag men inte före.

Idag vilar jag alltså efter gårdagens knäböj, benspark, lårcurl, militärpress och chins. Det gör att jag återhämtar mig fysiskt och laddar mentalt inför morgondagens marklyft. Hemma efter jobbet väntade kanelbullar som belöning för att jag hämtade en barnvagn i Bromma åt en bekant idag. Jag åt 8st direkt efter kycklinggrytan med ris och bulgur.

Undrar om det gör att jag borde försöka göra en femma på 150kg i morgon eller kan jag gå vidare med planen att göra en snygg sexa på 145 trots bullarna? Mentalt gör kanelisarna att jag borde kunna gå direkt på 150 och säga till mig själv att det är priset - och nu kan jag inte längre skylla på korsbandsoperationen. Jag kan faktiskt ta i allt vad jag orkar. Dessutom får jag ju vila dagen efter :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardion varierar, men det blir några korta snabba pass på löpbandet i veckan samt några timmars hundpromenad om dagen och enstaka längre löppass utomhus i veckan

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 46 år, 88kg, 183cm, 142,5 kg bänkpress, 187,5 kg marklyft (och 6x172.5), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE
LÅTSAS ATT DU SKA SLUTA EFTER "NÄSTA"