torsdag 15 maj 2014

Ännu en tidsstudie och "Hur jag höjde timlönen 100 gånger"


Jag jobbar hela tiden mindre och mindre. Mellan 1994-1996 blev det inte sällan över 100h/veckan. Allt lades inte på SkandiaBanken FondKommission, utan en del var freelanceprogrammering av databaser till processindustrin för pappas reglerteknikföretag. I vilket fall som helst sov jag extremt lite om dagarna och gick ganska snabbt mot en total kollaps om inte situationen ändrades. Typiskt sett var jag på kontoret vid 6-tiden för att samla info och skriva morgonrapport som sedan faxades (!) ut senast kl 7. Jag jobbade sedan oftast till 22 och inte sällan till efter midnatt, t.ex. om det var något akut programmeringsbehov antingen på SKFK eller WebRay eller en analys som skulle bli färdig. Jag jobbade även nästan varje lördag och söndag och loggade typiskt 5-10 timmar per dag på helgerna.

Under den här tiden tränade jag nästan ingenting, även om jag ibland hade mina 60-timmarsveckor då det således fanns tid över till träning och festande. Jag var fruktansvärt trött den här perioden av mitt liv, hade ingen flickvän (jag gjorde slut inför första jobbdagen med kommentaren att ”jag ändå inte skulle få någon tid över för henne”), dagdrömde om att få sova men jobbade också normalt med ”flow”, dvs jag hade hela tiden något lagom svårt projekt där jag jagade efter målet – ungefär som när jag i mellan- och högstadiet kunde programmera eller spela spel 24h i sträck, sova och sen göra samma sak igen och knappt bry mig om mat eller hygien.

Jag varvade alltså 80-100h-veckor och genomsnittet var ungefär 80h/v till en riktig slavlön utan övertidsersättning, trots att jag var den som gått ut Handelshögskolan i Stockholm som kursetta. Faktum var att jag inte ens gjorde det för att ambitionen var att tjäna mycket mer i framtiden, jag gjorde det bara för att jag helt enkelt hade jobb.

På Swedbank Markets/Swedbank FK var tiderna mer humana, men det normala var ändå över 60h i veckan. Så sent som våren 1999 när jag var tre månader på New York-kontoret jobbade jag minst 7-19 varje vardag och minst 10h på helgen, dvs minst 70h/vecka i tre månader i sträck. Det var dock lite mer än vad jag normalt loggade under perioden 1996-2000 i Sverige. Min lön var dock bättre. Jämfört med tiden på SKFK hade jag i genomsnitt över dubbla fasta månadslönen och dessutom i genomsnitt lika mycket till i bonus så att den totala ersättningen var ungefär 4x så hög fast för 20% lägre arbetstid. Därmed var timersättningen ungefär 5x så hög på Swedbank som på SkandiaBanken.

När jag så år 2000 började på samma hedgefond som jag fortfarande är kvar på förändrades båda faktorerna i gynnsam riktning. Jag började ambitiöst och loggade 7-19 varje vardag, men hade bestämt mig för att inte jobba senare än så och dessutom undvika helger i möjligaste mån. Därmed sänkte jag arbetsbördan till exakt 60h/vecka på kontoret. Efter bara tre månader insåg jag emellertid att arbetstiden i sig inte var ett krav - bara resultatet och började successivt krympa arbetsstarten mot klockan 7.30-8 och även tumma lite på hemgången.

Visst fanns det många dagar då jag satt med amerikanska företagsanalyser och rapporter ända till midnatt och många kvällar då vi gemensamt bevakade börsen ända till USAs stängning kl 22, så på ett sätt var den faktiska arbetstiden inkl aktiv ”jour” ändå ca 8-22 varje vardag, eller 70h. Samtidigt var helgerna normalt fria och den fasta lönen ungefär 40% högre än på Swedbank och bonusarna minst dubbelt så höga, så den totala ersättningen var minst dubbelt så hög för ungefär jämförbar arbetsinsats eller 8x så hög som på SKFK.

Efter 2006 blev det ännu bättre. Nu började jag etablera ett mönster av att gå till gymmet allt tidigare, först vid 18:30 och med tiden precis efter Europas stängning kl 17:30. Snart blev det standard även på träningsfria dagar och så är det nu också. Samtidigt blev 7:30 standardtid för arbetsstart så på ca 7 år föll arbetstiden från 70h/vecka ned mot 50h/vecka. Jag gick samtidigt in i en bokstavligen gyllene period i intjäning och mer än femfaldigade den genomsnittliga årersättningen perioden 2007-2011 jämfört med 2000-2006 och var därmed uppe i omkring 50x så hög årsersättning som jag hade haft på SKFK och jag jobbade bara 50h/v istället för 80. Eftersom det mesta delades ut i form av utdelning med bara 25% skatt istället för löneskatt var den faktiska nettoersättningen en ännu större multipel trots högre marginalskatt på själva lönen. ”Timlönen” var därmed närmare 100x så hög som på SKFK 15 år tidigare.

Eftersom jag drog in 250 årslöner på 5 år blev jag ekonomiskt oberoende och ännu mer sugen på total ledighet. Sömnbristen från 1994-1996 sitter fortfarande som ett bultande ärr i bakhuvudet även om jag bara senaste halvåret har släppt paniken kring att gå upp onödigt tidigt till t.ex. semesterflyg. Därför sa jag upp mina förvaltningsuppgifter per sista mars och är numera ”enbart” VD. Min fasta lön är bara 10x så hög som den var 1994 och jag får ingen bonus. Samtidigt har jag i år börjat tumma på tiderna ännu mer och kommer nu typiskt in till kontoret 7:45 och med en plan att snarare sikta på 9-tiden i sommar och sen kanske hålla det framöver. Hemgången sker fortfarande 17:30-17:35 så än så länge är normaltiden 49h/vecka, men drömgränsen är därmed till slut spräckt (under 50h/vecka!). jag har dessutom som sagt planer på att snarare börja kl 9 och åtminstone ibland gå lite tidigare – särskilt om det är bra väder. Därmed skulle jag kunna glida ned mot 40h/vecka inkl lunch. Jag skulle då således trots allt ha 20x timlönen för 20 år sedan och med oändligt mycket bättre livssituation och harmoni. Och vid horisonten hägrar 100% fritid.

 
Nu till dagens riktiga tidsstudie. På vardagar ser mitt mönster ut så här:
 

·         Jag går upp 7:10, dricker 20g protein (dirty fasting), rakar mig, tvättar ansiktet, skrubbar och smörjer mig samt borstar tänderna
·         Jag promenerar till jobbat ca 7:35-40 och är framme ca 7:45-7:50
·         Morgonmötet pågår 8:30-9:00 och innan dess läser jag Financial Times, Zero Hedge, Bloomberg TOP news, tar en kopp espresso och går på toa
·         Mellan kl 9-11:30 är den riktiga jobbtiden. Numera innebär det att läsa saker från Finansinspektionen, hjälpa till med installation av informationssystem mm samt inte minst att utveckla mig själv med nya och gamla språk, programmering, rörlighet, matematik mm
·         11:30 ungefär brukar jag hämta lunch och normalt lägger jag ungefär en timme på hämtning och inmundigande.
·         12:30-17:30 är det arbetsdags igen så där finns fem timmar för att släcka eventuella adminbränder, gå på möten och inte minst ägna mig åt personlig utveckling via livsstilsbloggar, träningsbloggar, ekonomi och vetenskap samt förstås sociala nätverk
·         17:30 går jag mot gymmet och inklusive promenad, ombyte, uppvärmning, träning, rehab, dusch, bastu, ombyte, promenad hem så dröjer det ofta till 19:45 innan jag är hemma
·         Mellan 19:45-22:30 ägnar jag mig åt allmän återhämtning i form av mat, TV, bloggande (inte minst grofv-bloggen), HBO-serier och liknande samt självmassage med tennisboll och foam roller. jag brukar avsluta med en slurk protein - ofta så sent som kl 22:30 men igår blev sista intaget kl 20 så jag får mina 16h fastande inann lunch (dock "dirty" pga proteinfrukosten)
·         22:30 och fram till midnatt börjar jag varva ner, kanske med en bok eller lite mer TV. Numera släcker jag oftast strax efter halv tolv och får därmed ungefär 7,5h sömn på vardagar. Det är det dubbla mot vad jag normalt fick på SKFK-tiden (även om det såklart måste delvis ha tagits igen någon annanstans eftersom man inte fungerar på 4h/natt i längden. Å andra sidan gjorde jag ju inte det heller; det hade varit kul om jag hade gjort ett hälsotest på den tiden)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE