måndag 26 maj 2014

Bänkpressförsök på 140kg planerat idag fast jag lämnar nog walk over

Söndagar kl 22 betyder Cosmos på NatGeo. Det är inte historiens bästa vetenskapsprogram men det är tillräckligt välgjort, nytt och fängslande för att utgöra veckans nästa bästa TV-stund (efter måndagarnas Game of Thrones).

Igår passade jag på att göra några rörlighetsövningar under tiden, för att mjuka upp mig efter 6km i nya vandringskängor. Jag köpte dem på nyöppnade XXL city (Hamngatan) samma dag inför höstens alpvandring. Jag är säker på att jag hade kunnat gå i mina sneakers, men arrangörerna har ställt höga kängor som krav för att ens få starta dagsvandringarna. Jag kör normalt 4-5 favoritövningar: olika squatställningar, utfallsställningar för höften, punktmassage av övre delen av ryggen med tennisboll, och ljumskstretch genom skräddarställning/sittande på stol med knäna maximalt isär/split.
 
"back namaste" på kontoret



EU-valet: Tydligen vann SD på walk over. Halva befolkningen struntade i att rösta och SDs väljare fick därför lättare genomslag. Om just du inte röstade, eller ännu värre om du röstade på SD, skäms!

I fredags återkom Zoltan på vonBraun och var lite orolig över kunden som köper min Lambo. Vi får se idag om det var busar som försökte lura mig på bilen eller om de faktiskt sätter in pengar idag.

Idag ska jag enligt mitt schema maxa 140kg i bänkpress (tangerat rekord). Det kommer inte hända. Frågan är om jag ens har lust och kapacitet att göra ett ärligt försök på 135kg eller för den skull 132.5 eller bara 130kg... Jag har i stort sett satt alla pass jag ska i bänk, med den största missen att jag bara gjorde 1+1 på 127.5kg istället för 2+2. Steget till 140kg är emellertid helt enkelt bara för stort. Programmet är felkonstruerat i toppen även om det verkar leda till ökad styrka i botten. Dessutom körde jag fel program i lördags - jag skulle vilat aktivt med två sexor på 102.5kg, men körde lite mer på riktigt med 5x5x105kg vilket kanske trots allt slet för mycket på kroppen för att kunna maxa på allvar idag.

Oavsett hur jag gör och vad resultatet blir så drar jag sedan omedelbart igång en ny cykel med basträning och successiv upptrappning på slutet. Jag verkar ju kunna bli 2.5kg starkare i botten varje 6-8-veckorsperiod.

Morgonvikt 90,2kg

Börsen verkar fortsätta sin s.k. "melt up" på extremt låga volymer. Ibland misströstar jag och tänker att det här kan fortsätta i flera år till eftersom centralbankirerna liksom inte har några andra verktyg än nollräntor och penningtryckande. Ibland känner jag mig tvärtom extremt säker på att att toppen snart är nådd för man kan inte balansera på toppen av en fristående stege hur länge som helst. Problemet är att fundamenta faktiskt inte behöver spela någon roll för aktiemarknaden, eftersom den egentligen bara mäter hur mycket pengar som finns och pengar går alltid att trycka fler av. Gratis. Visst, det leder inte till bättre ekonomi, tvärtom, men aktierna kan fortsätta upp i alla fall. Kolla bara på Venezuela t.ex.

Som terapi i väntan på bättre köplägen kan man alltid läsa senaste veckobrevet från Hussman. Han säger inte att det måste komma en börskrasch. Han säger bara att när alla relevanta variabler tidigare varit som nu så har det snart följts av de största nedgångarna de senaste 100 åren.

1 kommentar:

  1. pressa på med bänken. innan årsskiftet kommer du ta 150 kg, lätt.

    och med EU-valet: word. skämmes, ta mig fan.

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE