onsdag 28 maj 2014

Bloggskörd: börsen, träning, mindfulness mm

De senaste dagarnas viktigaste bloggskörd:
  • Zerohedges artikel om den åldrande uppgångsmarknaden (se två grafer nedan på skräpobligationer och aktiebelåning). Det finns dussintals grafer och exempel på varningar för att toppen är nära och nästan ingenting som ger stöd åt fortsatt uppgång - utom uppgångsmomentum självt. Ändå köper folk som om de helt glömt bort vad som hände för 7 respektive 14 år sedan.
  • Kostdoktorn om D-vitamin - ät det.
  • Den två veckor gamla artikeln på Hjärnfysik om rörelse som intelligensboost. Tips: lägg upp Hjärnfysik som bookmark för han skriver alltid tänkvärda och viktiga artiklar och han skriver lagom sällan för att man ska orka läsa allt. Tips: spring barfota, drick rödbetsjuice, ät broccoli, rör på dig
  • Fermiparadoxen WaitButWhy - underhållande om varför vi kanske är ensamma i universum och kanske för alltid. WaitButWhy har en skön rytm och torr humor som gör nästan alla ämnen roliga.
  • Empatiska psykopater som föreställer sig en vän tar de bästa besluten på Barking Up The Wrong Tree
  • Enkelt diettips för en vecka sedan från Danger and Alpha: "I do not count calories, gents, so don’t even ask me how many calories are in these recipes. My dieting is based on this, “Oh, I’m a little soft. Be a little hungry after each meal. Oh, I need to gain muscle. Make sure I’m full."
  • James Altuchers idéspruta (skriv regelbundet upp saker; entreprenörsidéer, saker du vill göra, läsa, saker du är glad över - det frigör tankekraft, gör dig lyckligare, effektivare)
  • Raptitudes idéspruta tvingar dig att artikulera eventuella problem vilket får dem att minska i betydelse
  • "You need both money and balls to be a complete man", says Bold and Determined - grisigt inlägg om hur man lever som en äkta man. Bara pengar eller mod räcker inte. Du måste ha både och.
  • Man of Vigor om hur du kan få ut mer av sociala situationer
  • Paul Grahams över två år gamla artikel om att ta itu med energikrävande uppgifter när de dyker upp istället för att undvika dem. Confront your schleps.
  • Cornucopias introduktion till Peak Oil. - Cornucopia är saklig och detaljerad, med grafer och tydliga resonemang


Aging bull market




1 kommentar:

  1. Du börjar bli riktigt personligt utvecklad! Härligt!

    SvaraRadera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE